פעמים
164 –163
ביקורת החברה
והתרבות
העורך :יאיר עדיאל
מכון בן־צבי לחקר קהילות ישראל במזרח
הפעם בפעמים
אבי־רם צורף
5
'גנבתי למלאת נפשי כי תרעב' :התרוששות,
עוני וביקורת חברתית בכתבי ר' יוסף
חיים מבגדאד
אלמוג בהר
‘שם טשטשו התחומים בין ישראל לעמים':
על שירתו של ר' דוד בוזגלו
נורית בוכוייץ
11
51
'יש אנשים שהאמת מפחידה אותם' :קריאה
השוואתית בשירים ׳באמת׳ מאת מאיר ויזלטיר
ו׳כל הערסים יבואו׳ מאת רועי חסן
121
חנוך בן־פזי
סוד ההומניזם העברי מבית מניטו
145
קרן דותן
חזונו הפואטי של אריאל בן־ציון
171
איתן בר־יוסף
כמוך וכמוני' :הילדים משכונת חיים' וכינונה
של זהות מזרחית בטלוויזיה בישראל
מירה בלברג
193
לנוע עם גלגל הזמן :יהדות ,מסורתיות
וזהות עדתית בסדרת הטלוויזיה הלימודית
'קשת וענן' 1986–1983
משה עובדיה
239
'גרש ירחים' לר' יוסף משאש :מקור
היסטורי־הלכתי לחקר כתיבת שמות פרטיים
בגיטין באלג'יריה ובמרוקו
279
עיונים וביקורת
ניתאי שנאן
ספרד העכשווית ויחסה ליהודי ספרד
ומורשתם
317
יעקב מ' לנדאו ז"ל
327
לזכרם
אייל ג'יניאו
סקירה
גולדה אחיעזר
מהדורה מדעית של 'אשכל הכפר'
331
תקצירים בערבית
335
תקצירים באנגלית
I
ח נ ו ך ב ן ־פ ז י
סוד ההומניזם העברי
מבית מניטו
במאמר זה אני מבקש להתבונן במשנתו של מניטו כמענה על קריאתו של
מרטין בובר לכינון הומניזם עברי .נקודת המבט הזו מבליטה את המשמעות
המוסרית והדתית של משנת ההומניזם של מניטו .מניטו -בשמו המלא
הרב יהודה (יהודא) ליאון אשכנזי (-Léon [Yehouda] Ashkenazi, 1922
- )1996היה מן הדמויות הבולטות ביותר שצמחו ביהדות צרפת לאחר מלחמת
העולם השנייה ,והעמיד אחריו דור שלם של תלמידים וממשיכים ההולכים
בעקבותיו ומבקשים להבין מחדש את יהדותם ואת זהותם התרבותית .בדרכו
כדמות מובילה בתנועת הצופים היהודים בצרפת ,בבית הספר למנהיגות יהודית
באורסיי ,פריז ,ולימים במרכז ‘מעיינות‘ בישראל ,השאיר אחריו מורשת בצורת
שיעורים מוקלטים ומתומללים ,שבהם תיאר את האופן שבו יש לבנות מחדש
את מה שראה כתפיסת העולם העברית .ספריו המצויים בידינו מבוססים על
שיעורים שניתנו בעל־פה ,וחלקם הם פרי עריכה מקיפה של הדברים שנאמרו.
יש כמה דרכים לעיין בכתביו של מניטו ולקרוא ולהבין את הגותו 1.במאמר
זה אתבונן כאמור במפעלו ההגותי כמענה עמוק -מודע או לא מודע -
על קריאתו של בובר ליצירת הגות הומניסטית עברית ,דהיינו להבניה של
תפיסת האדם ,של ההומניזם ,על בסיס הכתיבה והמחשבה המקראיות ,שבהן
1
אפשר שמרבית הכותבים והחוקרים שעסקו במניטו שייכים
למעגל של תלמידיו ותלמידותיו ,והדבר משפיע על נקודת
מבטם .בין הכותבים הבולטים בעברית ראוי לציין את שרביט.
ראו למשל :שרביט ,עבריות ומעבר לה; ועיינו גם :שרביט,
זהות ותולדות; שרביט ,מבוא וביוגרפיה; שרביט ,גיור ,הלכה
וזהות; שרביט ,ייחודו של מניטו; רוזנק; בוגנים; קליין ,אות,
גוף ,קהילה; ישראל; אבקסיס; שוורץ ,ליאון אשכנזי; קליין,
בני ישראל; בנון.
פעמים ( 164-163תש"ף-תשפ"א) ,עמ' 169-145
145
ביקש לראות את העבריוּ ת .דומה כי רבים ,בעיקר מתלמידיו של מניטו ,עשויים
לתמוה על הזיקה שאני מציע בין מניטו לבובר ,שכן מניטו לא הזכיר את בובר
לעיתים תכופות ,וודאי שלא זיהה את עצמו כממשיכו 2.עם זאת מבחינה תרבותית
ופילוסופית יש קווים המחברים בין משנת העבריות של מניטו ובין תוכניתו של
בובר לחידוש העבריות .על פי בובר המחשבה העברית -ההומניות העברית -
איננה תרגום של רעיונות הומניסטיים לשפה העברית אלא ניסיון לעצב את
דמותו של האדם הראוי על פי המקורות העבריים .בדומה לכך אפשר לראות
בעבודתו של מניטו ניסיון לזהות את היסוד המכונן של העבריות ,שבאמצעותו
נוכל לתת מובן חדש למשמעות האנושיות או אולי להבינה מחדש .בדומה
לבובר ,שביקש לחזור אל המקרא כדי להבנות מחדש את ההומניות העברית,
ביקש מניטו להעניק לעבריות משמעות על ידי הקניית יכולת קריאה מיוחדת
בטקסט המקראי; בלשונו של מניטו ,הקריאה המיוחדת הזו ראויה למונחים
נבואה וסוד .אני מציע לראות בחזרה אל המקרא ,המאפיינת חלק ניכר מעבודתו
החינוכית והפרשנית של מניטו ,הד ומענה על קריאתו והדרכתו של בובר
בחזרה אל המקרא .כשם שבובר ביקש את הדרכים הדיאלוגיות והזיקתיות כדי
להחיות מחדש את הטקסט המקראי ,כך ביקש מניטו את הדרכים המדרשיות
והמסורתיות כדי לשחזר את הקול הנבואי של המקרא .כמובן אין בטענה זו כדי
לגרוע מן המבדיל והשונה בין שני ההוגים הללו .ההבדל ביניהם ניכר בעיקר
בכל מה שקשור למחויבות של מניטו למסורת ולהלכה .גם בעיון המוצע כאן
יש לשים לב למאמץ הפרשני של מניטו להביא לתוך הלמידה והקריאה שלו
את העושר והרוחב של היצירה הדתית ,ההלכתית והמסורתית ולכבד מהלך
זה .לעומתו אפשר שבובר שאף דווקא לדלג אל מעבר לשיח ההלכתי ולהגיע
ישירות אל ממד המיתוס והדיאלוג של הטקסט המקראי.
‘עלינו לחזור ולהיות עבריים‘
את הדיון בהומניזם העברי של מניטו ראוי לנסח בעזרת דרכי הביטוי והניסוחים
הקולעים אל המטרה שבהם הוא עצמו ביטא את דרכו‘ :עלינו לחזור ולהיות
עבריים‘ 3.להשגת המטרה הזו ,החזרה להיות עברים ,לא נדרשת למידה מן
הסוג האינטלקטואלי המוכר לנו מן התרבות האקדמית המערבית ,אלא יכולת
אחרת ,שאפשר אולי לכנותה חוכמת הלב ,ושמניטו כינה שמיעת הלב .זהו
2
3
146
על יחסו החיובי של מניטו לבובר בתקופת אורסיי עיינו:
שרביט ,עבריות ומעבר לה ,עמ‘ .58 ,7
מניטו ,סוד העברי ,א ,עמ‘ .31
חנוך בן־פזי /סוד ההומניזם העברי מבית מניטו
הרב מניטו — יהודה (יהודא) ליאון
אשכנזי (באדיבות מכון מניטו)
מרטין בובר 1950 ,לערך (ויקישיתוף)
פעמים ( 164-163קיץ תש"ף-סתיו תשפ"א)
147
ניסיון להנגיד בין שני סוגי הבנה :הבנה שכלית והבנה נשמית (של הנשמה).
וכאילו לא די בכך המשיך מניטו את קו המחשבה העובר דרך הציונות וחזרת עם
ישראל לארץ־ישראל ,שמשמעותה בעיקר רוחנית‘ :הפנמת החוויה האלוהית,
מימוש הקדושה ואיחוד המידות בעולם‘ 4.ובסופו של דבר הגיע אל הניסוח
הנועז העקרוני‘ :עתה לא נותר לנו כי אם לחזור ולהיות עבריים ,כלומר לחזור
5
ולהיות נביאים‘.
המסקנה החשובה בשביל מניטו היא שינוי מוחלט של דרך הלימוד וההוראה
המסורתית ,כדי ליצור דיאלוג -זיקה -של ממש עם המקרא‘ :לאור זאת אנו
מבינים שהלימוד העברי של התורה שונה מכל לימוד רגיל המוכר לקורא מכל
תחום אחר .לימוד תורה לאמיתה משמעו כניסה לדו שיח חי עם תורת ישראל,
דו שיח שמטרתו להרחיב את הבנותיו ,את דמיונו ואת הרגשותיו של הקורא
מעבר למילים ,למקום ולזמן‘ 6.מן הראוי לשים לב למשמעות הרדיקלית של
ההצהרה הזו ,המבקשת לשנות את הדקדוק הפנימי של הכתיבה התורנית
והחשיבה התורנית.
מניטו שב והשתמש בכתביו ובקריאתו החוזרת ונשנית בתורה בביטויים
הללו של התכלית ,של היות עברי ושל תביעה להתחברות אל האמת האחת
והיחידה .לא עצם הקריאה היא המבטיחה את העבריות ,שכן אפשר לקרוא
את התורה גם בעיניים מערביות ומחקריות; נדרש פיתוח של יכולת ייחודית,
7
שתאפשר ‘לחשוף את האמת המסתתרת מאחורי פסוקי התורה‘.
היסודות העבריים של הקריאה של מניטו במקרא כוללים כמה מוטיבים
מרכזיים ,שכל אחד מהם כשלעצמו ראוי לפיתוח ,ואולם חשיבותם הגדולה
דווקא בצירופם לנרטיב אחד ,לסיפור גדול ומרכזי .היסודות הללו כוללים:
מודעות מוסרית ועשייה מוסרית ,יכולת נבואית וזיקה אל התורה ואל מה
שמעבר לה.
גם אם במבט ראשון נראה כי השיח המוסרי והשיח ההיסטורי נפרדים זה
מזה ,וקשה למצוא אפילו את הזיקה שביניהם ,במבט שני מתגלה החשיבות
העצומה של השיח המוסרי ההיסטורי להבנת התבנית הבסיסית של ההיסטוריה,
4
5
6
7
148
שם.
שם.
שם .קשה לזהות את מקורו של הטקסט ,וככל הנראה זהו
ציטוט של דברים שנאמרו בעל־פה ,שנרשם על ידי מר ישראל
פיבקו.
מן הראוי לשאול על מידת ההשפעה של הרב הנזיר (דוד
הכהן) ותורתו -דוגמת ספרו הגדול ‘קול הנבואה‘ -על
משנתו של מניטו בנושא הנבואה .עיינו :הכהן; הלפרין; שוורץ,
היגיון עברי.
חנוך בן־פזי /סוד ההומניזם העברי מבית מניטו
שבמסגרתה פעל מניטו .על פי דרכו של מניטו עלינו להבין כי אנו חיים בתוך
מציאות -בתוך עולם שנברא על פי תוכנית מסוימת ,שלא זכתה למימוש.
על כן יש לראות את המציאות ההיסטורית כהוויה בתוך תהליך בעל תכלית
אידיאלית .התכלית הזו של המציאות איננה תכלית לאומית או יהודית,
ואיננה יוצרת אידיאל של הדת היהודית ,שכן היא מובנית כחלק מתוכנית
הבריאה .התכלית ,האידיאל ההיסטורי ,הוא אידיאל כלל־אנושי .החיפוש הוא
אחר הרעיון הנובע מן התכלית הכוללת של האנושות כולה ,והנשמר ומועבר
על ידי נושאיו ,שהם היחידים והקבוצות בעלי התודעה העברית .הפעולה
המרכזית של העם היהודי היא העברת האידיאה .בשביל מניטו מימוש התודעה
העברית קשור קשר ישיר ברעיון ההתגלות ובנבואה וכן באפשרויות המשיחיות
8
והגאוליות של אחדות המין האנושי ,של המחויבות המוסרית המוחלטת.
הקיום המשמעותי של האדם מותנה ביסודות הללו ,הנובעים מן האידיאה
הגדולה ,והם מתממשים בתולדות האנושות .מימוש התכלית האנושית בא
לידי ביטוי במה שלדברי מניטו המקורות מכנים בן האדם או הולדת בן האדם.
מניטו עמד במקומות רבים על חשיבותו של רעיון ההתגלות להתקדמות
האנושות והאנושיות .אני מבקש להדגיש ניסוח שיש בו התייחסות ישירה
למשמעות הפילוסופית או לאתגרים הפילוסופיים של רעיון זה‘ :בין
הדרטרמיניזם הטהור וחופש הבחירה אין סתירה ,הדבר מומחש בכך שהעברי
המכיר את מושג ה“ההתגלות“ ,יודע שמאחורי הדטרמיניזם הטבעי קיים בור,
שהוא מעבר למציאות הגשמית .ידיעה זו מבוססת על העובדה ,שהתוכן של
9
המסר המקראי נתגלה והועבר אליו ישירות דרך הנבואה‘.
על פי תורתו של מניטו יש להבהיר את ההבדל שבין הקיום האנושי כחלק
מן הקיום הטבעי ובין הקיום האנושי האידיאלי :אפשר לתאר את האדם כחלק
מן ההתפתחות האבולוציונית ,שבה היצור האנושי ,האדם ,הוא חלק מן היקום
ומממלכת החי; אפשר גם לתאר את האדם בהתאם לדימוי של האדם האידיאלי,
ותיאור זה נובע באופן ישיר מן התפיסה ההתגלותית ,שמשמעה הכרה בקיומו
של תחום שמעבר לאדם 10,ויותר מכך -רעיון ההתגלות מאפשר לאדם לגלות
את התוכן של מה שמעבר לו.
8את העמדה הזו הוא ניסח בצורה ממוקדת כהומניזם שהוא
ביקורת על ההומניזם המערבי .עיינו :מניטו ,מהפכה.
9מניטו ,סוד העברי ,א ,עמ‘ .67אי אפשר שלא לשים לב
לרדיקליות של הטענה בדבר העבריות ,שכן היא מבדילה את
עצמה מעמדה יהודית או מכל דרך קריאה דתית או מחקרית.
10מניטו ,מהפכה ,עמ‘ .254 -253
פעמים ( 164-163קיץ תש"ף-סתיו תשפ"א)
149
ניתן לקרוא את המקרא באופנים שונים :באופן היסטורי ,באופן דתי ובאופן
ספרותי .אולם על פי מניטו יש עוד סוג קריאה ייחודי ,הקריאה הנבואית -לא
רק קריאה של המקרא כסיפור על הנבואה ,אלא אופן קריאה ייחודי ,נבואי,
בטקסט המקראי .ודוק ,את המשמעות הרוחנית האנושית של התורה ,את רעיון
האחדות והאמונה ,אפשר לשמוע רק בקריאה הנבואית:
התורה מדברת רק למי שמסוגל לשמוע אותה ,למי שהגיע לסף גבולות
החשיבה הטבעית והאנושית ,המונח ‘גילוי‘ מעיד על דבר מה שהיה נעלם
יצא לאור .אם היה ביכולתו של האדם להבין בעצמו ,לא היה צורך לגלות
לו זאת .התורה מגלה ומעבירה לנו רק את מה שאנחנו לא יכולים להבין
ולדעת בעצמנו .אין אנו יכולים לתפוס את הרעיון של בורא ,שברא אדם
11
לתכלית ושנתן לו בחירה חופשית אם לקיים אותה תכלית אם לאו.
התהליך שאליו כיוון מניטו את שומעיו הוא תהליך התחדשות היהדות ,על ידי
חזרתה אל ארץ־ישראל ואל תרבותה העברית .בתפיסתו הרדיקלית המהפכנית,
התפיסה העברית ,בהתחדשות היהדות מתגלה התחדשותה של האנושיות,
שהיא התחדשותו של ההומניזם .רעיון זה מעוגן ומתפתח במשנת מניטו ביחס
אל אברהם כמי ששומר את המסורת המשפחתית הייחודית של סוד העבריות:
‘אברהם העברי הוא הראשון שהגיע למודעות של האדם כבריאה בטבע; כלומר,
להכרת הבורא שברא את העולם לתכלית .מודעות זו נושאת אופי מוסרי ,לא
אינטלקטואלי‘ 12.מכאן הגיעה המחויבות היהודית ַלהתחדשות העברית ,או מה
שאני מעדיף לכנות כאן :להתחדשותה של הומניות עברית:
אנחנו מנסים לגלות מחדש את תעודת הזהות שלנו כעבריים .זו זהות
המתחילה באדם הראשון ,בניו ובני בניו ,עד לאברהם יצחק ויעקב ,אבות
האומה העברית .זהו השלב הראשון ,השלב הכלל אנושי של תולדות
האנושות .השלב השני ,הוא הזהות העברית עצמה ,מאברהם ועד חורבן
בית שני .השלב השלישי הוא של הזהות היהודית ,העברי בגלות .כרגע
אנחנו נמצאים בשלב הרביעי ,הוא שלב הזהות הישראלית של היהודי שחזר
מהגלות ,ושומה עליו להשיל מעצמו את כל הקליפה הגלותית המכסה
עליו ולחשוף את הגרעין העברי הטמון עמוק בתוך פנימיותו ,זו הסיבה
11מניטו ,סוד העברי ,א ,עמ‘ .67לא ברור אם היכולת שעליה
דיבר מניטו היא יכולת גנטית ,מלידה ,או שמדובר ביכולת
נרכשת ,פרי הפנמה של תהליכי למידה והקשבה מסוימים.
12שם ,עמ‘ .63
150
חנוך בן־פזי /סוד ההומניזם העברי מבית מניטו
למתחים שאנו חווים כיום בין הזהות היהודית העברית והזהות היהודית
13
הכלל אנושית ,שנשארה בגלות.
כדי להבין את הדברים לאשורם צריך להקשיב לביקורתיות של מניטו על
תולדות ההומניזם :זהו סיפור של כישלון ,ואולי מוטב לנקוט בלשון בוטה יותר:
זהו כישלון מתמשך של ההומניות של ההומניזם .הצבת ההומניזם סביב זהותו
של האדם יכלה להצליח ,אך נכשלה‘ :המטרה איננה להצליח עם ההומניזם,
כי אם להימנע מכשלונו‘ 14.על כן יש להציב את ההומניזם סביב מוקד אחר -
הזהות העברית -ואז הוא עתיד להתגלות כהיסטוריה של התולדות ,כדרך
שבה ניתן להוליד את בן האדם ,כלומר לא רק את האידיאה המוסרית אלא את
האידיאה המוסרית שתזכה גם למימוש.
על פי מניטו ראוי לקרוא את כל חומש בראשית כשני סיפורים חלופיים,
שאולי יכולים להשלים זה את זה‘ :הסיפור של גיבוש זהות האדם ,והסיפור
של גיבוש הזהות העברית‘ 15.סיפור גיבוש זהות האדם ,שהוא הסיפור האנושי
הכללי ,ההומניזם האידיאי ,מתברר ככישלון מוסרי רוחני ,המתאים באופן מלא
לכישלון הבריאה כולה ,לכישלון הטבע כולו להיות טבע אידיאי .סיפורו של
אדם הראשון עובר לאומות העולם ,ומתגלה ככישלון היסטורי‘ :קין רוצח את
הבל‘ .ייתכן שמניטו בדברו על קין והבל חשב גם במונחים של ההיסטוריה של
האנושות ,שהיא היסטוריה של הטירוף ,המלחמות והאלימות שבין בני אדם.
במונחים קוסמיים ‘הכישלון שאנו עדים לו בשלב של יצירת העולמות ,שלב
מתן הצורה לטבע‘ ,וכישלון הטבע כולו בא לידי ביטוי גם באנושות ,בהיותה
16
חלק מן הטבע.
סיפור גיבוש הזהות העברית הוא חלופה הצומחת מתוך האנושות ,אך
כתוצאה ממה שמעבר לטבע ,מן ההתגלות האלוהית:
והנה ברגע אחד של ההסתוריה מתוך נבכי הסיפור הטרגי של כלל האנושות,
עולה ומתפתח סיפור שני ,על שושלת מיוחדת המתקדמת והולכת לקראת
מילוי המשימה האלוהית וקיומה ,ולקראת העמידה במבחן המוסרי שהטיל
הבורא על האדם .הסיפור השני בתורה הוא של גיבוש הזהות העברית
13
14
15
16
שם ,עמ‘ .98אין להתעלם מן המתח הפנימי בין האוניוורסליות
לפרטיקולריות בתיאורו של מניטו .האם יש לראות הוגים
יהודים אירופים או אמריקנים כהוגי הגלות בלבד?
מניטו ,מהפכה ,עמ‘ .253
מניטו ,סוד העברי ,א ,עמ‘ .98
שם.
פעמים ( 164-163קיץ תש"ף-סתיו תשפ"א)
151
בעולם .לא זו בלבד שאין היא נכשלת ,אלא שהיא מתפתחת והולכת,
17
וממשיכה להתעצם בכל דור עד לאחרית הימים מתוך עבודה עצמית.
מכאן הולך ומתברר התפקיד הגדול של היהדות בעת הזאת -להביא לידי
ביטוי את הזהות העברית בפני כלל האנושות .ומשמעותה של העבריות היא
החלופה הנבואית של ההתגלות ,המביאה את הציווי המוסרי הרוחני לכל
אדם .להיות עברי בשביל מניטו איננו רק מסורת והמשכיות של התרבות
היהודית ,אלא חזרה לזהות שיש לחדש ולהעצים ,שכן העבריות נטענה
והתרוקנה ממשמעויות שונות במהלך הדורות .על כן יש לפתח מחדש את
החושים ולגלות את סוד העברי -שמשמעותו קריאה הגותית במקרא או
לימוד תולדות האנושות דרך המקרא .העיון הזה מעניק משמעות אחדותית
רחבה ואוניוורסלית לתולדות האדם כמפעל משיחי של יצירת האדם .לעבריות
יש תפקיד מרכזי ביצירה הכלל־אנושית החשובה של היות אדם .וכך ניסח
זאת מניטו‘ :אני אישית החלטתי להיות ישראלי -עברי ,כלומר להיות קשור
18
לבעיות האוניברסאל האנושי בתור ישראלי‘.
סוד העבריות כחלק מפרויקט ההומניזם
היהודי הישראלי
אפשר לקרוא את מפעלו ההומניסטי העברי של מניטו כקריאת תיגר על
ההומניזם האירופי ועל הערכים הנעלים של המהפכה הצרפתית ,שהיא ‘הניסיון
האמיתי הראשון להוציא את הזהות האנושית מהשעבוד‘ 19.מניטו עצמו היטיב
לבטא זאת בהרצאתו ‘מהפכה‘ .לדבריו המהפכה של ההומניזם נועדה לכישלון
מפני שהיא ַמבנה מושג של אוניוורסליות שהיא תמיד מוגבלת בהאדירה
ערך אחד ,או בשל היותה ניסיון להבנות חברה צודקת ללא אידיאל של צדק
טרנסצנדנטי .לעומת זאת הציב מניטו את האידיאל של ישראל בתור אידיאל
שיכול להצליח ,מפני שהוא מביא אל הבמה את התכלית של בורא העולם,
דהיינו אידיאל רוחני דתי.
אני מבקש להציע קריאה אחרת של דבריו של מניטו על אודות העבריות
ולראות בה חלק ממפעל פילוסופי יהודי רחב היקף שראוי לכנותו הומניזם
יהודי .במובנים עמוקים ביותר הדיון ביחס שבין היהדות להומניזם הוא אחד
17שם.
18מניטו ,מהפכה ,עמ‘ .253
19שם.
152
חנוך בן־פזי /סוד ההומניזם העברי מבית מניטו
שי אזולאי‘ ,אהבה פשוטה‘ ,2019 ,שמן על קנווס 84×118 ,ס"מ
פעמים ( 164-163קיץ תש"ף-סתיו תשפ"א)
153
האתגרים הגדולים ביותר של היהדות ב־ 200השנים האחרונות 20.לדיון הזה
יש כמה וכמה היבטים וכמה מישורים ,וכמובן אין הוא דיון תיאורטי בלבד.
דומה כי ביסודן של מחלוקות פוליטיות וחברתיות רבות העומדות לפתחם של
הוגים והוגות יהודים ,בישראל ובתפוצות ,מונחת שאלת היחס שבין היהדות
להומניזם ולעיתים בין המחויבות ליהדות כדת או כלאום ובין המחויבות
להומניזם כעמדה אתית כלל־אנושית.
שאלת היחס שבין היהדות להומניזם הופיעה על במת הפילוסופיה היהודית
במרכזים החשובים באירופה -אלו שנוצרו ועוצבו במרחב הצרפתי שלאחר
המהפכה הצרפתית ואלו שהושפעו מן ההשכלה הגרמנית ,דוגמת ברלין,
וינה ופראג .אך שורשי ההומניזם ברנסנס ,וכבר אז החל הדיון ביחס בין שני
התחומים .הניסיונות להגדיר את ההומניזם במונחי הדת והיהדות ולהגדיר את
היהדות והדת במונחים הומניסטיים הם אולי חלק ממהותה של היהדות בעת
החדשה .על כן לא מפתיע שבכל מרכז יהודי מודרני נעשו ניסיונות להתמודד
עם משימה זו .למשל המחויבות ההומניסטית ,במקביל להשתייכות היהודית,
היא אחד הצירים המרכזיים של הזהות וההזדהות היהודית של היהודים
21
בארצות־הברית.
במישור העיוני תבע ההומניזם מן האדם את העוז לחשוב ולהשכיל,
ונתן בידיו כלים ביקורתיים ורציונליים לחשיבה .לעומתו נראתה היהדות
כמשמרת דפוסי חשיבה מסורתיים ונאיביים ,אמונות לא מבוססות וכללי
התנהגות עממיים .במישור התרבותי פתח ההומניזם גבולות ,והרחיב והעשיר
את המחשבה ,האומנות והיצירה באופן שעורר קנאה ופיתוי בקרב היהודים
ותחושה לא נוחה בשל הגבולות המצומצמים של היהדות 22.במישור הפוליטי
והאמנות
ֲ
הציב ההומניזם דרכים חדשות ,אזרחיות ,לניהול חיי היום־יום
23
החברתיות ,והיהודים התקשו ליצור בשם יהדותם עמדה מקבילה או חלופית.
אולי יותר מכול -ההומניזם הציע אתגר גאולה חדש ,שכן האופק האוניוורסלי
של גאולת האדם וגאולת האנושות האפיל אפילו על האופק המשיחי שהציעה
היהדות 24.כל אחד מן המישורים הללו מצדיק דיון מעמיק ורחב בפני עצמו.
20
21
22
23
24
154
קווים לדמותו של הפרויקט ההגותי כולל נקודות ציון חשובות
לאזכור עיינו :בורוביץ; קלובק; לרמן; נגרי; סטרומזה.
מן הראוי להזכיר בהקשר זה את תנועת ההומניזם היהודי
שהתפתחה בארצות־הברית ,ואשר מבקשת לתת תוכן
ומשמעות קהילתית למחויבות זו.
מן הראוי לחזור ולהזכיר את מאמרי היסוד של קאנט ומנדלסון
על הגדרת הנאורות .עיינו :בשארה ,עמ‘ .52 -45
לוינס.
בביטוי ציני תיאר לוינס את המשך אמירת ה‘אני מאמין‘
חנוך בן־פזי /סוד ההומניזם העברי מבית מניטו
התייחסות אל ההומניזם ואל היהדות כאל שתי מערכות ערכיות והכרתיות
מצריכה נקיטת עמדה באשר לזיקות שביניהן .אפשר לנסח זאת כסדרת שאלות:
האם אדם יכול להיות הומניסט ובה בעת לדבוק ביהדותו? האם יכולה היהדות
להיות הומניסטית? האם יש ליהדות מה לתרום לאדם ולאנושות ההומניסטית?
כיצד נוכל לטפח יחס ראוי בין ההומניזם ובין היהדות?
דומני כי כדי להבין את ייחודו של מניטו בעניין הזה כדאי לשים לב להקשר
ההיסטורי והחברתי של ההומניזם היהודי .אפשר לזהות באופן מושגי קבוצה,
אולי אפילו אסכולה ,של הוגים יהודים שחיפשו הגדרה להומניזם יהודי ,ובהם:
הרמן כהן ,מרטין בובר ,הוגו ברגמן וארנסט סימון .מבחינה זו היה פער בין
הוגים יהודים שפעלו וכתבו במסגרת התרבות המערבית ובין הוגים יהודים
שפעלו וכתבו בארץ ,במסגרת המחשבה הציונית הארץ־ישראלית .עבור הוגים
יהודים שפעלו בגרמניה ,צרפת וארצות־הברית מחויבותם להומניזם היהודי
הייתה חלק מהגדרת זהותם הכפולה ,וחלקם פיתחו הומניזם יהודי או הומניזם
דתי המשמש השראה לפעילות מוסרית וחברתית בשם יהדותם 25.עבור הוגים
יהודים שפעלו בארץ ההתמודדות עם המתח שבין הומניזם ליהדות ויצירת
מגוון מונחים משלבים ביניהם הייתה חלק מתרומתם לפיתוח הרעיון הציוני.
מובן שראוי לשאול עד כמה גם ההוגים שפעלו בארץ נשארו חלק מן השיח
ההומניסטי האירופי ,ומכל מקום יש במפעלם קריאת כיוון לחברה ההולכת
ונוצרת בארץ ציון.
ההומניזם המקראי על פי מרטין בובר
את הניסוח החשוב ביותר של השיח ההומניסטי היהודי בישראל יש לייחס
לבובר 26.אומנם הגותו נוצרה בראש ובראשונה בהקשר של מרכז אירופה
וההתחדשות היהודית והציונית במרחב זה ,אך מטרת מפעלו ומטרת קריאתו
היו החברה הישראלית וייסוד מטרות החינוך העברי בארץ .היחס שבין
ההומניזם ובין היהדות העסיק את בובר לאורך כל חייו ,והוא החל לבחון אותו
היהודי בביאת המשיח לאחר האמנציפציה כדיבור בורגני.
עיינו :בן־פזי ,המשיחיות.
25רצבי; שביד ,נביאים; מרגולין; בן־פזי ,הומניזם משיחי;
קולינס.
26הרבה מאוד נכתב על ההומניות העברית והדתית של בובר.
ראו למשל :כהן ,עמ‘ ;190 -167רצבי; שביד ,בובר כפרשן;
שביד ,נביאים; אבן־חן ומאיר; מנדס־פלור ,ממיסטיקה
לדיאלוג; מנדס־פלור ,הפוליטיקה; שרדר; בורוביץ.
פעמים ( 164-163קיץ תש"ף-סתיו תשפ"א)
155
מתוך התבוננות מעמיקה בשאלת המוטיווציה ההומניסטית .במהלך חייו
פרסם בובר מאמרים הנוגעים בשאלה זו ,ואשר שמותיהם מעידים על המאמץ
הרוחני שלו‘ :הומניזם מקראי‘‘ ,הומאניות עברית‘ ו‘הומניזם מאמין‘ .בשלושת
המאמרים הללו כתב בובר שהמוטיווציה ההומניסטית היא מוטיווציה אמונית,
המבקשת לחזור אל המורשת היסודית של האדם‘ :אם נשאל לראשיתו של מושג
ההומאניות ,שעליו מבוסס ההומאניזם ,נמצא ,שקודם כל היא אמונה באדם,
האמונה שהאדם בבחינת אדם אינו סוג זואולוגי ,אלא עצם בפני עצמו ,ישות
בפני עצמה ,אבל כזה הנהו אך ורק כשהוא באמת אדם ,כלומר אם הוא מגשים
27
בהוויתו את היסוד המיוחד הזה ,שאין למצאו בשום מקום אחר בעולם‘.
על פי עדותו העצמית של בובר הטקסט שהנחה אותו להבנת ההומניזם
המערבי היה מאמרו של קונרד בורדך ‘על מקור ההומניות‘ 28.בורדך תיאר את
תכליתו של ההומניזם כתנועה רוחנית שהיא מעין מעשה תשובה לעבר השורש
האנושי 29.אך בובר בקריאתו הבין כי אין כוונתם של ההומניסטים לחזור אל
האדם כפי שהיה בעת העתיקה ,אלא הם רוצים להנכיח מחדש את דמותו של
האדם האידיאלי ,האדם הראוי .ההומניזם פונה בחזרה אל הספרות הקדומה,
30
אל המיתוסים הקדומים ,כדי לזקק את דמותו הראויה של האדם בעת הזאת.
התהליך המורכב שעליו מצביעים ההומניסטים ,כתב ,הוא קריאה בררנית
בטקסטים הקדומים ובספרות הטובה ,קריאה שתאפשר לבנות מחדש תפיסה
מוסרית ראויה של דמות האדם .על פי חזונו מפעל ההומניזם היהודי יפעל
במתווה דומה ,אלא שהוא יבקש להנכיח את דמותו של האדם הראוי מתוך
הספרות העברית הקדומה ומתוך המחשבה היהודית לדורותיה.
חשיבות הממד הנבואי בייסוד ההומניזם העברי
החיפוש אחר ההומניות הראויה ,על פי בובר ,הוא חיפוש רוחני .לדבריו האמונה
היא היסוד המארגן ומבסס תפיסה הומניסטית אמיתית .בניגוד לטענתם של
רבים בעת החדשה שהאמונה ניצבת בסתירה להומניזם ,סבר בובר כי האמונה
27
28
29
30
156
בובר ,הומניות עברית :על מהותה של התרבות .מן הנוסחים
השונים וההתפתחויות השונות של תפיסתו של בובר ראו:
בובר ,השפה העברית; בובר ,הומניזמוס מקראי; בובר,
הומניזם מקראי; בובר ,הומניות עברית; בובר ,מהותה של
התרבות; בובר ,הומניות מאמינה.
בורדך.
בובר ,הומניזם מקראי ,עמ‘ .37
שם.
חנוך בן־פזי /סוד ההומניזם העברי מבית מניטו
היא המעניקה להומניות את משמעותה העמוקה והמלאה .במאמר שנדפס
לקראת סוף ימיו ,ושכותרתו ‘הומניזם מאמין‘ ,טען כי הפילוסופיה הדיאלוגית
והאמונה מקורן באותו יסוד אמוני -היסוד הזיקתי שבין אדם לאדם ובין אדם
לאלוהיו‘ :אנו מציעים ורואים הומניזם מאמין “חדיש“ ,המזווג את ההומניזם
ואת האמונה באופן כזה ,שלא זה בלבד שהם גרים זה בצד זה אלא מפלשים
31
זה את זה‘.
בדומה לכך ניסח בובר רעיון זה בדבר תכליתו של ההומניזם כבר בשנת
,1936במכתב אל ריינולד ניבור .הוא ביקש אז לקבוע את היחס שבין הייעוד
המוסרי האידיאלי ובין המושג המוסרי הממשי .תפקידנו האנושי ,כתב ,לממש
את הייעוד המוסרי האידיאלי ולקבוע אותו בנסיבות של זמן ומקום ,בהקשר
ממשי של סיטואציה ספציפית‘ :אינני יכול לראות את ממשות הצדק שרצה בו
אלוהים אלא בכך שיהא האדם נוהג בצדק ,ופירושו של זה ,כמובן ,לנהוג בצדק
ככל שהדבר ניתן כאן ועכשיו בתנאים ה“אמנותיים“ של החברה הממשית []...
לפעמים בחותרי אחר משפט צדק אני מהלך בחושך עד שראשי נחבט בקיר
וכואב .אז אני יודע כאן הוא הקיר (עכשיו) ואינני יכול להמשיך הלאה .אבל
32
לא יכולתי לדעת זאת מראש‘.
השאלה הגדולה שאיתה עלינו להתמודד היא מהות הדילמה התלויה בזמן
ומקום :כיצד ניתן לתרגם תיאוריה נעלה וראויה ככל שתהא למסגרת של מעשה
יום־יומי? ובדיוק בעניין הזה ייחס בובר לנביאים ולתורת הנביאים תפקיד
מיוחד -הם ביקשו לתרגם את הרעיונות הגדולים ,את התעודות הגדולות,
לשליחות ממשית ומעשית של בני אדם .בהרצאה שנתן בובר בירושלים מייד
לאחר הגעתו ארצה אמר‘ :הנביא מקבל מידי פעם תעודה מיוחדת שליחות
לשעה [ ]...ההוגה החברתי לא נביא הוא [ ]...אבל אם כוונתינו היא ,כפי שראינו,
לשנות את המציאות החברתית אז רק תפקידו של ישעיהו יוכל לשמש לו
למופת .בשעה שהשאלה שאינה סובלת דיחוי תבוא לפני ההוגה החברתי ,הוא
אמנם לא יוכל להביע את ביקורתו ותביעתו כמין שליחות ,אבל יוכל להשמיע
33
אותה על פי הכרתו הנאמנה‘.
בובר הביע רעיונות אלו כבר בשלבים מוקדמים בהרבה של יצירתו; הם
שימשו אותו בהצגת המחויבויות העמוקות מבחינה מוסרית ורוחנית שהועיד
לרעיון הציוני .הוא ביקש לא רק לקוות אלא גם להתוות את הדרך לפני הנוער
והמחנכים של התחייה הלאומית היהודית .מתוך מודעות לאפשרויות השונות
31בובר ,עוללות ,עמ‘ 22
32בובר ,ארץ לשני עמים ,עמ‘ .28
33בובר ,תעודה וייעוד ,ב ,עמ‘ .60על בובר כנביא עיינו :שביד,
נביאים ,עמ‘ .189 -161
פעמים ( 164-163קיץ תש"ף-סתיו תשפ"א)
157
של התפתחות הרעיון הלאומי קרא בובר להתעוררות לאומית על יסוד אמונה
עמוקה שהתעוררות זו יכולה להיות -ותהיה -מוסרית והומנית .קריאה
זו המשיכה להדהד בעשייה רבה ,בהוראה ובכתיבה ,ובעיקר בקרב תלמידיו
ושומעי לקחו.
ההומניזם העברי של מניטו
תפיסת ההומניזם העברי של מניטו מתמקדת במקורות העבריים והמקראיים של
שהרבה לעסוק בשאלת הזהות היהודית ובממדים הייחודיים של
ההומניזם .אף ִ
עם ישראל ,החשיבה שהציע היא אוניוורסלית ,ומתבוננת בשאלות העבריוּ ת
בפרספקטיבה של כלל האנושות .בעניין זה הישיר מניטו את המבט בפני השיח
המוסרי -על גווניו השונים -המבוסס על החשיבה הפילוסופית ,והציע להבין
את השיח העברי כשיח מוסרי אוניוורסלי .על כן הוא ניסח בשפה תיאולוגית
את המשמעות העמוקה של האמונה באל אחד ,בבריאה אחת ,באנושות אחת:
העברי הוא מונותאיסט אמיתי :בורא אחד ברא את הכול .בורא אחד ברא
את הטבע ,ואותו בורא קבע בתורתו מהו המוסר המביא לקדושה ,הטבע
והמוסר עבורנו מבוססים על אותו עיקרון .בורא אחד ברא את שניהם .הוא
קבע את החוקים שעל פיהם מתנהג הטבע וקבע את הערכים המחייבים
אותי ,כבן אדם [ ]...התפקיד של העברי הוא לחנך את האנושות למה
שמכונה אצל חז“ל ‘דרכא דארעא‘ או ‘אורח ארעא‘ ,כדי לאפשר קיום
של חברה מתוקנת ,המאפשרת בראש ובראשונה ל‘אחר‘ להתקיים .נקודה
מרכזית ,קריטית ,בתהליך זה ,היא החדרת האמונה בבורא אחד שברא את
כולנו .זה מה שעשה יוסף במצרים .המצרים היו שטופי זימה ,ולכן הרקיבה
התבואה ובא הרעב .יוסף דרש מהם למול את עצמם כצעד ראשון בדרך
34
חזרה למוסריות ובמקביל חינך אותם לאמונה באל אחד.
חשיבותה של ההתגלות לדברי מניטו אינה בעצם ההבנה התיאולוגית של
אחדות האל או אחדות המציאות ,אלא בהבנת הכפילות המיוחדת שבמציאות -
בין התפיסה האידיאלית של המציאות ובין הקונקרטיות החסרה של המציאות.
הסכנה בעמדה אמונית אחדותית היא ההתעלמות מן המציאות או הייאוש
ממנה ,שכן אין המציאות נענית לתפיסה האחדותית האידיאלית .העמדה
העברית מבחינה בין הקטגוריות של אמת ושל מציאות ,אולם טוענת כי שתיהן
מקורן ָּבאמת‘ :מקורן של האמת ,כשלמה באופן מוחלט ,ושל המציאות ,החסרה
34מניטו ,מדרש התולדות ,ו ,עמ‘ 120
158
חנוך בן־פזי /סוד ההומניזם העברי מבית מניטו
באופן מוחלט ,הוא אותו בורא .קביעה זו אינה פרי השכל הטבעי ,החושב על
הבעיה בכוחות עצמו בלבד ,אלא תוצאה של הגילוי האלוקי דרך הנביא -
מקור אחד לאמת ולמציאות .אותו בורא מתגלה דרך חוקות הטבע ,דרך הנס
בקריעת ים סוף ובמתן תורה‘ 35.על פי השקפה זו תהליך ההתפתחות האנושית
הוא חלק מסיפור הבריאה .אנחנו -וכל ההיסטוריה האנושית -נמצאים ביום
השביעי של הבריאה ,שעדיין מתרחש לעינינו ,ושאנו נוטלים בו חלק ממשי.
בהתייחסות -משתמעת -לפרנץ רוזנצווייג תיאר מניטו כיצד ההתגלות
מתרחשת .אין מדובר באירוע היסטורי של התגלות אלא באירוע שמתרחש
בעת הזאת -מעמד הר סיני מתרחש עכשיו ,היום .בניתוח ההתגלות בספר
דברים הפנה רוזנצווייג את תשומת הלב לריבוי השימוש בביטויים ‘היום‘
ו‘היום הזה‘ .תיאור ההתגלות בספר דברים מטרתו לגרום לבני ישראל לחוות
בעצמם את טקס הברית וההתגלות שעל פי הסיפור התרחשו בדור שקדם
להם .אולם הקוראים בספר דברים בכל דור ודור מוזמנים להיות חלק מאותה
ההתגלות ,המתקיימת בהווה שלהם‘ .הנצח -הוא היום הרואה את עצמו יותר
מהיום‘ ,כתב רוזנצוייג ,וקרא מחדש את ברכות התורה ‘וחיי עולם נטע בתוכנו‘
ו‘נותן התורה‘ בלשון של הווה ושל חיים ממשיים 36.כעין הד לדברים אלו של
רוזנצווייג כתב מניטו -בלי להזכיר את בובר או רוזנצווייג בשמם:
התורה היא תעודת הזהות שלנו ,היא תורת חיים ,היא מדברת אלינו,
הקוראים אותה היום‘ .בחֹדש השלישי לצאת בני ישראל מארץ מצרים ביום
הזה באו מדבר סיני‘ .מדוע כתוב בפסוק הזה ‘ביום הזה‘ ,ולא ביום ההוא,
כפי שהיה מתבקש? תשובתו של רש“י מהותית ביותר‘ :שיהיו דברי תורה
חדשים בעיניך כאילו היום ניתנו‘ .היום הזה -כאשר אני הקורא פותח
את התורה וקורא אותה ,אני למעשה ממשיך את הנאמר בטקסט המקראי
במציאות בעזרת מעשיי .אני הופך להיות הגיבור של הסיפור .אני עובר
ממצב של קורא פסיבי למצב של שחקן ראשי ,המשחק במציאות את אשר
כתוב בתורה.
התורה היא תעודת הזהות שלי ,ועל פיה אני צריך להתנהג בחיים .לכן
הקב“ה הוא ‘נותן התורה‘ בהווה ,כפי שאנחנו מברכים בכל בוקר בסיום
ברכות התורה‘ ,ברוך אתה ה‘ נותן התורה‘ .איננו מברכים ‘ברוך אתה ה‘
אשר נתן התורה‘ .לא מדובר באירוע היסטורי חד פעמי ללא השלכות
מעשיות עכשוויות אלא בנתינה מתמדת הדורשת מאתנו הקשבה מתמדת.
היום הזה אנחנו באים להר סיני והופכים להיות חלק בלתי נפרד של משחק
35שם ,ג ,עמ‘ 92
36רוזנצווייג ,עמ‘ .322
פעמים ( 164-163קיץ תש"ף-סתיו תשפ"א)
159
ההיסטוריה הנמשך זה אלפי שנים ,עד שנגיע לתכלית ,ליעד ,לפגישה פנים
37
אל פנים עם הבורא.
למרות המעמד הייחודי של הנבואה ולמרות הקדימות המוחלטת שהעניק
מניטו לנבואה ולהתגלות על פני הכתובים ,את הדרך אל הנבואה פוגש העברי
באמצעות הטקסט ובאמצעות שכלול הקריאה בו ,ליתר דיוק שכלול ההקשבה
אל הטקסט המקראי 38.על כן יש לקרוא את המקרא באופן של הווה ,באופן
שבו הוא מדבר אל הקוראים בזמנם .כך תיאר זאת בובר במאמרו ‘בן דורנו
והמקרא‘:
מיום שבא ספר זה לעולם הוא מתייצב בכל דור ודור; ואין לך דור שאינו
מתווכח עמו ,ואין לך דור שאינו מתיישב עמו .אי אתה אומר ,שהדורות
יוצאים להקביל את פניו ברוח נמוכה ומוכנה לשמוע את דברו; הרבה
פעמים הם נענים לו במורת רוח ובזעם גדול .אבל תמיד הם עוסקים בו
כעושים בחייהם ,מתייצבים לפניו בגבול מציאותם .ואין יוצאת מכלל זה
גם אמירת לאו שאומרים לו; לאו זה אינו אלא כמעיד על תביעה שנגעה
39
אל האדם; גם בשעה שמסרבים לו ,הם עדים שלו.
הקרבה
אומנם דרכו של מניטו שונה מדרכו של בובר ,אך דומה שבעניין זה ִ
ביניהם רבה עד מאוד:
התורה מדברת בו זמנית על מה שקרה ,על מה שיהיה ועל מה שצריך
להיות .שלושה ממדים בו זמנית :ממד היסטורי ,ממד אונטולוגי וממד
מוסרי המחייב אותי .הקב“ה מדבר בתורה על האדם כפי שהוא אמור
להיות ,כפי שהוא צריך להיות ,כפי שהוא .והוא אומר זאת לנו -בני האדם
החיים בדור מסוים ,בנקודת זמן מסוימת .אנחנו נמצאים כל העת בצומת
דרכים ואנחנו יכולים להחליט לאן יתגלגלו הדברים .זה תלוי בנו ,בכל
40
אחד ואחת מאתנו.
בשביל מניטו הקול האלוהי לא רק יוצר את הזיקה שבין האדם ובין המוחלט,
אלא גם מתווה את התוכנית שלעברה אמור האדם להתקדם ולהתפתח‘ :האמירה
37
38
39
40
160
מניטו,מדרש התולדות ,ג ,עמ‘ 106 -105
גם אם מניטו לא הצביע על כך באופן ישיר ,הוא יצר מתח
בין ההקשבה הנבואית למקראות ובין ההקשבה ההלכתית
והמסורתית לאותם המקראות עצמם.
בובר ,דרכו של מקרא ,עמ‘ .41
מניטו ,מדרש התולדות ,ג ,עמ‘ .106 -105
חנוך בן־פזי /סוד ההומניזם העברי מבית מניטו
“קדושים תהיו“ המגדירה את תכנית הבורא עבור בריאתו ,קרי האדם ,היא גם
41
הבטחה ,גם ציווי וגם תכלית‘.
בשל מחויבותו של מניטו לעולם ההלכה ולמצוות ובשל המעמד הנבואי
שהוא ייחס להיבטים ההלכתיים ,הוא הציע יישום הלכתי לדרך התורה ודרך
הקודש ,שבובר הדגיש את חשיבותן .וכך ניסח זאת מניטו‘ :התורה אינה
מבקשת ממני לדבר על ערכים ,להרהר או להאמין בערכים מסויימים ,אלא
42
להגשים אותם הלכה למעשה .דרך עמל זה אני קונה את היש שלי‘.
הקריטריון המוסרי של העבריות
נדמה כי הקריטריון לאופן הקריאה העברי במקרא אמור להיות החוויה הנבואית
או חוויית ההתגלות ,אך מניטו קבע נחרצות כי המפתח להבנה עברית של
המקרא הוא בקריאה המוסרית של המקראות .כדי להבהיר את היחס שבין שני
ההיבטים הללו של הקריאה במקרא ,אני מבקש להניחם זה בצד זה.
באמצעות מחויבות למסורת הנבואית ,לקבלת דברי המסורת ,הקוראים
מגיעים להתגלות‘ :החכם העברי אינו מברר לעצמו באופן עצמאי ,בעזרת
שכלו ,בעיה כלשהי .הוא קודם כל תלמיד חכם ,רוצה לומר תלמיד של חכם.
הוא מקבל ממישהו שקיבל ממישהו וכך הלאה עד משה רבנו .עיקר תוכן
החכמה העברית הוא הנבואה‘ 43.בלשון חכמים ,ציין מניטו ,מכונה הנבואה
דברי קבלה .באמצעות הכינוי הזה ביטאו חז“ל את התפקיד המכריע של
העברת המסורת כמסורת בעל־פה .הגילוי הנבואי לא נעשה דרך המקרא אלא
דרך הפעולה הממשית שבין אדם לאדם ,מדור לדור ,ביצירת זיכרון מתמשך
או תהליך זיכרון .הטקסט איננו ערובה לשימור ,רק המסורת שעוברת בעל
פה מדור לדור היא ערובה לכך ‘ -מה שלא הועבר מדור לדור אבד ,ולא ניתן
44
לשחזור‘.
ובכל זאת ,הדגיש מניטו ,תפקידה של הנבואה איננו להעיד על הנבואה,
וגם לא לחוות את האירוע שהיא מתארת -תפקידה להעניק להיסטוריה
משמעות .ועל כן הקריטריון המרכזי לקריאה הנבואית וההתגלותית במקרא
הוא הקריטריון המוסרי.
מניטו הציע ללומד המקרא להתחיל לימודו מפרק ד בבראשית ,דהיינו
לא מסיפור הבריאה או ממעשה גן העדן אלא מן הזמן ההיסטורי ,שהוא הזמן
41
42
43
44
שם.
שם ,עמ‘ .151
שם ,עמ‘ .157
שם.
פעמים ( 164-163קיץ תש"ף-סתיו תשפ"א)
161
הממשי של האדם .כאן לדברי מניטו מוצגת לראשונה ובבהירות רבה הבעיה
העמוקה שעל האדם לפתור במהלך ההיסטוריה ,והיא בעיה שיש להגדירה
במונחים מוסריים:
מן הפרק הזה משום שמוצגת בו לראשונה בהיסטוריה בעיה מוסרית דרך
סיפור קין והבל .בעיה זו היא הבעיה שעלינו לפתור במהלך ההיסטוריה.
אני יודע כי רבים שמים דגש על חטאו של אדם הראשון ,אולם זו טעות
משום שברמת הכלל ,כבר תוקנה בעיה זו על ידי דוד המלך .כל היסטורית
העולם היא תיקונו של חטא קין .ובעיה זו צריכה להעסיק אותנו ברמת
הכלל במהלך ההיסטוריה ,במהלך ‘התולדות‘ -תיקון יחסי האחווה בין
45
אדם לחברו.
אם כן המפתח להבנה עברית של המקרא הוא ‘הקריטריון המוסרי המשמש
מפתח להבנת המסופר בתורה‘ 46.ככל שמעיינים בדבריו של מניטו בעל־פה
ובכתב ,מתברר עד כמה הקריטריון המוצע מבהיר את דרכו ומגדיר מחדש את
ההומניזם כהומניזם עברי .המשימה של התורה לא נועדה לעם ישראל בלבד,
היא מוטלת על כל אדם באשר הוא אדם .המשימה הזו היא להביא לידי ביטוי
במציאות את המאמץ המוסרי המתמיד ,לכונן את האחווה האנושית .אם תרצו
47
יש לקרוא זאת כתיקון הקלקול שביחסי האחווה שהחלה ברצח קין את הבל.
הבעיה המוסרית היא הבעיה שהאדם צריך לפתור במהלך היום השביעי
של ימי המעשה .בורא העולם אינו מבקש ממנו להתבונן התבוננות שכלית
בערכים .הוא פשוט מבקש מן האדם להקים הלכה למעשה בעולם הזה,
בעולם העשייה ,חברה מושתתת על אותם ערכים מוחלטים הקיימים
במחשבת הבריאה ,בעולם האצילות .יחס תקין בין אדם לחברו ,בכל
המישורים ,יגלה כבר בהכרח שהיחס בין האדם הנברא לבוראו גם הוא
48
תקין.
בדומה לבובר ביקש מניטו לראות את תיקון האחווה האנושית ככולל מניה וביה
את תיקון יחסו של האדם אל הבורא .הקבלה מלמדת לקרוא מחדש את פסוקי
הבריאה ולהבין מהם כי המשמעות העמוקה של הבריאה איננה יצירת העולם
אלא ההכרה בקיומה של החלטה רצונית ,ההכרה שהבריאה היא ביטוי של רצון
מוסרי .בלשונו של מניטו:
45
46
47
48
162
שם ,עמ‘ 152 -151
שם.
שם ,עמ‘ .169
שם.
חנוך בן־פזי /סוד ההומניזם העברי מבית מניטו
אקט הבריאה אינו נתפס כמעשה אונטולוגי ,מטפיזי בלבד ,אלא כמעשה
מוסרי במלוא מובן המילה .לברוא פירושו לתת קיום לאחר .לפני מעשה
הבריאה ,הוא ית‘[ברך] לבדו והוא מחליט מסיבותיו הוא להמציא את האחר
שלו .זהו אקט של חסד מוחלט .זו הגדרתו של האקט המוסרי בכל התנ“ך
כולו .לא מדובר במושג מופשט מטאפיזי ,בלתי פרסונלי אלא באקט של
רצון מוסרי .אקט הבריאה מייסד עבור העברי החובה המוסרית .הבורא
רצה לברוא את העולם כדי לתת קיום לאחר ,ואני כבריאה מצוּ וה להידמות
49
לבורא ומצווה להשוות בין דרכי הפרטית לדרך ה‘ העליונה.
שפתו של מניטו עלולה להסתיר מעיני הקוראים את עוצמתה של טענתו
המוסרית המורכבת .הכלי המרכזי של הקריאה בתורה הוא הלשון העברית,
הקריאה העברית והמסורת היהודית .אולם הכלים הללו ,הנראים ייחודיים
לקוראים היהודים ,תפקידם לחשוף את הממד האוניוורסלי של התורה .זהו
תהליך של התפתחות זהות על ידי חשיפת ממד פנימי בה .לא די בעצם הקיום
או בעצם שמירת התורה והמצוות; מדובר במאמץ חינוכי ורוחני שחייב לבוא
לידי ביטוי בחיים הממשיים ,בחיי ההגשמה .אברהם איננו הנבחר אלא מי
שהיה מוכן להיות נאמן למסורתו של ֵעבר .אברהם ושרה נדרשו לתהליך זהותי
ארוך וממושך .אנו הקוראים רגילים לחשוב על הסיפור מהסוף להתחלה ,אולם
הכיוון הנכון של הסיפור וההיסטוריה מלמד כי לא הובטח לאברהם ולשרה
שיצליחו לחשוף את זהותם העברית:
זה קורה בעקבות תהליך זהותי ממושך שהוא והיא עוברים .צריך להבין
נקודה זו לעומק :זה לא היה מובטח לאברהם או לשרה מלכתחילה .הוא
נולד כאברם מאור כשדים וכך הוא מופיע לראשונה במקרא .שרה אמנו
מופיעה אף היא לראשונה במקרא תחת שם אחר :שרי .הם מופיעים מתוך
המשפחה העברית האחרונה -במובן של הצאצאים האחרונים של עבר
שנשארו נאמנים לחלומו ,אותם צאצאים שהיו בגלות באור כשדים .הוא
לא נולד כאברהם העברי .הוא הצליח אחרי תהליך ממושך וקשה לגלות
מתוכו ,לחשוף מתוכו את זהותו העברית ,את אותה הסגולה שהיתה טמונה
בו ,אותה ייחודיות שבו .הוא לא רק ממשיך דרכו של זקנו ֵעבר בפוטנציה.
הוא לא רק מ‘בני בניו של עבר‘ בכוח ,כלשון רבי נחמיה במדרש שלמדנו.
הוא הצליח להוציא מן הכוח אל הפועל ,במלוא תוקפה ,אותה זהות עברית
49שם ,עמ‘ 45 -44
פעמים ( 164-163קיץ תש"ף-סתיו תשפ"א)
163
שהיתה טמונה בו .הוא ואף אחד אחר .במקביל לו ,עברה שרה תהליך דומה,
50
היא הצליחה להוציא מן הכוח אל הפועל את מלוא זהותה העברית.
מניטו יצר מחויבות מורכבת לתפיסה דתית ונבואית של ההתגלות ,שהקריטריון
שלה הוא דווקא האוניוורסליות והמוסריות שלה .ההתגלות לדבריו תמיד
אוניוורסלית‘ .אנחנו מונותאיסטים אמיתיים ,בורא העולם הוא הבורא של כל
הנברא ,לא רק של ישראל .כאשר הוא מתגלה ,הוא מתגלה לאוניברסל האנושי
כולו ,לא רק לישראל‘ 51.התשובה על השאלה מדוע רק ישראל קוראים קריאה
נבואית במקרא איננה רצונו של האל אלא האופן שבו אנחנו מצידנו קולטים
את ההתגלות .כל אדם ,כל אומה ,כל תרבות קולטת את ההתגלות ‘בהתאם
52
למשוואה הזהותית הפרטית שלה‘.
הפ ָּלגה (מגדל בבל):
שתי תופעות מרכזיות התרחשו בעקבות דור ַּ
הופעת שבעים זהויות אנושיות פרטיקולריות וחלקיות במקום הזהות
האנושית המאוחדת הקמאית ,והחלוקה של משפחת נח לשבעים גוים .כל
גוי לקח אתו אחד חלקי שבעים מן הזהות האנושית הקמאית ,מאותו רגע,
ההיסטוריה האנושית ,שהיא מימוש מחשבת הבריאה עבור האדם ,מתנהלת
בשבעים מסלולים מקבילים ,אם אפשר להתבטא כך .אז ,מתברר ,זה מה
שהתורה מלמדת אותנו בסוף פרשת נח ,שהיסטוריה זו לובשת צורה של
‘מלכויות‘ ,כאשר ציוויליזציה מסוימת ,אומה מסוימת ,מנסה להשתלט על
53
שאר האומות ולכפות עליהן את המודל התרבותי ,הזהותי שלה.
הדרך שבה הלך אברהם ,הדרך שביקש להתוות ,היא הדרך אל האוניוורסליות.
המיוחד באומה זו ,בישראל ,שהיא רואה את תפקידה לחדש את האוניוורסליות
האנושית .אברהם חשף את זהותו העברית בכך שביקש לבנות מחדש את
אחדותו של המין האנושי ואת האחווה הכלל־אנושית .ושתי הדרכים הכשרות
לכך הן להיות ‘ממלכת ּכֹהנים‘ ו‘גוי קדוש‘ ,כלומר דוגמה ומופת של אומה
שתגשים הלכה למעשה חיים חברתיים מוסריים וגם קבלת אחריות לא מוגבלת
כלפי האחרים.
הגאולה אינה הכרח ,כשם שהזהות העברית אינה הכרח ,אלא הן תלויות
לחלוטין ברצונו של האדם וברצונם של היהודים לאמץ זהות עברית .החלק
המרגש והמסעיר של התהליך הזה הוא החזרה אל עיצוב העבריות המתוארת
50
51
52
53
164
שם ,ה ,עמ‘ 39
שם ,עמ‘ .233
שם.
שם.
חנוך בן־פזי /סוד ההומניזם העברי מבית מניטו
בבראשית .מהלך הגאולה ,שהוא המימוש של הבנים את האידיאות של
האבות -מעשה אבות סימן לבנים -הוא הפגישה המחודשת עם יסודות
התרבות האנושית המתוארים במקרא .הזהות העברית לא התגבשה במשפחת
אברהם:
אתם שמעתם אותי אומר ,לא פעם ,שאנחנו היום ,במהלך הגאולה שלנו,
פוגשים את כל אותן זהויות :ישמעאל ,עשו ,אבימלך ,לבן וכו‘ ,ולכן הנאמר
במקרא עוזר לנו להבין מה עובר עלינו היום מבחינת “מעשה אבות סימן
לבנים“ .אני גם רגיל להוסיף שמה שעובר עלינו היום עוזר להבין את
הנאמר במקרא עצמו .זה חלק מהחכמה הזו ורק מי שבקי בה יכול לעשות
54
זיהוים כאלה.
המפעל העברי אינו המפעל הציוני אלא המפעל הרוחני המוסרי של כינון
הומניזם אוניוורסלי דרך המבט העברי:
התורה מוסרת לנו את תעודת הזהות של האנושות דרך שלשלות היוחסין
השונות .מהזהות הקמאית של האדם הראשון עד להופעת שבעים הזהויות
החלקיות של אומות העולם ,וגם הזהויות המיוחדות של בני משפחת
העשווית וכו‘ .כל
אברהם :הזהות הישראלית ,הזהות הישמעאלית ,הזהות ֵ
זה דרך הסיפורים של חומש בראשית .מי שבקי בחכמה זו יכול לזהות
סדרה של אבות טיפוס זהותיים דרך אותם סיפורים ולזהות איך הם באים
55
לידי ביטוי במהלך ההיסטוריה ,בשלבים השונים שלה.
סיכום
אחת השאלות הגדולות במחקר האקדמי של משנתו של מניטו היא שאלת
הכלים הראויים לעיון בה .קשה להשיב על שאלה זו בין היתר בגלל מיעוט
ההפניות לספרות הפילוסופית והתיאולוגית בשיעוריו ובכתביו של מניטו.
מעבר לעניין החברתי והחינוכי בהשפעתו של מניטו בקרב הקהילה היהודית
הצרפתית ,ומעבר לעניין המחקרי בשיקום הקהילה היהודית לאחר השואה,
ניתן לזהות במחקר על כתביו של מניטו את הנטייה לחפש עקבות של רעיונות
קבליים או דרשניים המייסדים ומכוננים את משנתו.
במאמר זה הצעתי עיון מחדש במשנת מניטו מתוך הצבתה בהקשר רעיוני
פילוסופי של ההומניזם היהודי .בהקשר זה מתגלה מניטו כמי שיצר במסגרת
54שם ,עמ‘ 68
55שם.
פעמים ( 164-163קיץ תש"ף-סתיו תשפ"א)
165
התוכנית שהציע בובר בקריאתו לכונן הומניות עברית ,הומניות מקראית .עיון
כזה מאפשר להבין את העיסוק של מניטו ברעיון העבריות בהקשר של האתיקה
והמוסר .ההשוואה בין מניטו לבובר חושפת את הדומה ביניהם ומבליטה את
השונה שביניהם ,ובתוך כך היא מזמינה למסע של עיון מחודש בכתבי מניטו
מתוך מחויבות מוסרית רוחנית.
166
חנוך בן־פזי /סוד ההומניזם העברי מבית מניטו
קיצורים ביבליוגרפיים
Alexander Even-Chen & Ephraim Meir, Between Heschel and
אבן־חן ומאיר
Buber: A Comparative Study, Brighton 2011
Armand Abécassis, ‘Retrouver ou recréer la tradition: Le
אבקסיס
maître d’Orsay’, Pardès 23 (1997), pp. 229–237
מרטין בובר ,ארץ לשני עמים ,תרגם עדי אופיר ,בעריכת פול מנדס־
בובר ,ארץ לשני עמים
פלור ,ירושלים תשמ“ח
— ,דרכו של מקרא :עיונים בדפוסי סגנון על פי התנ“ך ,ירושלים
בובר ,דרכו של מקרא
תשל“ח
Martin Buber, A Believing Humanism: My Testament, 1902–1965,
בובר ,הומניות מאמינה
trans. Maurice Friedman, Atlantic Highlands, NJ 1990
—‘ ,הומניות עברית‘ ,הפועל הצעיר לד 30( 18 ,במאי )1941
בובר ,הומניות עברית
—‘ ,הומניות עברית :על מהותה של התרבות‘ ,יעקב בקר ושלמה
בובר ,הומניות עברית:
על מהותה של התרבות שפאן ,מחשבות ודעות :אוסף של דברי עיון לתלמידי הכיתות
העליונות של בתי הספר התיכונים ובתי המדרש למורים ,תל אביב
תשי“ד ,עמ‘ 70-63
—‘ ,הומניסמוס מקראי‘ (תרגם ברוך קרופניק) ,מאזניים (סדרה ב),
בובר ,הומניזם מקראי
א (תרצ“ד) ,עמ‘ 69-66
בובר ,הומניזמוס מקראי Martin Buber, ‘Biblischer Humanismus’, Der Morgen 9 (1933),
p. 4
—, ‘Die hebräische Sprache und der Kongress für hebräische
בובר ,השפה העברית
Kultur’, Jüdische Rundschau 15, 2 (14 Januar 1910), pp. 13–14; 15,
3 (21 Januar 1910), pp. 25–26
בובר ,מהותה של התרבות —' ,על מהותה של התרבות‘ ,הנ“ל ,פני אדם :בחינות באנתרופולוגיה
פילוסופית ,ירושלים תשכ“ב ,עמ‘ 393-377
— ,עוללות ,ירושלים תשכ“ו
בובר ,עוללות
— ,תעודה ויעוד א-ב ,ירושלים תש“ך-תשכ“א
בובר ,תעודה וייעוד
אמי בוגנים‚ ,מא(ס)כול דה־אורסיי לאסכולת פריז של מחשבות
בוגנים
היהדות‘ ,אריק ה‘ כהן (עורך) ,יהדות צרפת :בין ייחודיות
לאוניברסליות בעת החדשה ובזמננו ,רמת גן תשע“ה ,עמ‘ 240-229
Konard Burdach, ‘Über den Ursprung des Humanismus’, idem,
בורדך
Reformation, Renaissance, Humanismus: Zwei Abhandlungen über
die Grundlage moderner Bildung und Sprachkunst, Berlin 1918, pp.
97–203
Eugene B. Borowitz, ‘Humanism and Religious Belief in Martin
בורוביץ
Buber’, Thought 53 (1978), pp. 320–328
חנוך בן־פזי“‘ ,הומניזם משיחי“ :ההומניזם היהודי נוסח אנדרה נהר:
בן־פזי ,הומניזם משיחי
אנדרה נהר בעקבות מרטין בובר ואברהם יהושע השל‘ ,דעת 84
(תשע“ח) ,עמ‘ 426-407
—‘ ,המשיחיות כשליחות מוסרית‘ ,דעת ( 54תשס“ד) ,עמ‘ 123-97
בן־פזי ,המשיחיות
David Banon, L’ecole de pensée juive de Paris: Le judaïsme revisite
בנון
sur les bords, Strasbourg 2017
פעמים ( 164-163קיץ תש"ף-סתיו תשפ"א)
167
בשארה
הכהן
הלפרין
ישראל
כהן
לוינס
לרמן
מנדס־פלור ,הפוליטיקה
מנדס־פלור,
ממיסטיקה לדיאלוג
מניטו ,מדרש התולדות
מניטו ,מהפכה
מניטו ,סוד העברי
מרגולין
נגרי
סטרומזה
קולינס
קלובק
קליין ,אות ,גוף ,קהילה
קליין ,בני ישראל
רוזנק
168
עזמי בשארה (עורך) ,הנאורות :פרויקט שלא נשלם? שש מסות על
נאורות ומודרניזם ,תל אביב תשנ"ז
הרב דוד הכהן ,קול הנבואה :ההגיון העברי השמעי ,ירושלים תש"ל
צמח הלפרין‘ ,הרב הנזיר כממשיכו של הרמן יחזקאל כהן‘ ,עבודת
דוקטור ,אוניברסיטת בר־אילן ,תשע"ה
Gérard Israël, ‘Orsay : l’enseignement de l’audace’, Pardès 23
(1997), pp. 117–123
אדיר כהן ,משנתו החינוכית של מרטין בובר ,תל אביב תשל"ו
עמנואל לוינס‘ ,אנטי־הומניזם וחינוך‘ ,הנ"ל ,חירות קשה :מסות על
היהדות ,תרגם עידו בסוק ,תל אביב ,2007עמ‘ עמ‘ 368-357
Nathaniel Lehrman, ‘Prophetic Jewish Humanism: Historic,
Worship-Based, Nonsupernatural’, Religious Humanism 20
(1986), pp. 114–120
Paul R. Mendes-Flohr,‘The Politics of Covenantal Responsibility:
Martin Buber and Hebrew Humanism’, Orim 3 (1988), pp. 7–21
—, From Mysticism to Dialogue: Martin Buber’s Transformation of
German Social Thought, Detroit, MI 1989
הרב יהודה ליאון אשכנזי (מניטו) ,סוד מדרש התולדות ,א-ח,
בעריכת חיים רוטנברג ,בית אל תשע“ב-תשפ“א
—‘ ,המהפכה‘ ,הנ“ל ,סוד העברי :יסודות האמונה לאור פסוקי
התורה ,ב ,תמללה גבריאלה בן־שמואל ,בעריכת ישראל פיבקו ,בית
אל תשס“ט ,עמ‘ 259-251
הרב יהודה ליאון אשכנזי (מניטו) ,סוד העברי :יסודות האמונה לאור
פסוקי התורה ,א-ב ,תמללה גבריאלה בן־שמואל ,בעריכת ישראל
פיבקו ,בית אל תשס“ה-תשס“ט
רון מרגולין‘ ,גאולה פנימית כדרך לתיקון העולם :כיצד חיבר מרטין
בובר את ספרו גוג ומגוג‘ ,הציונות כא (תשנ“ח) ,עמ‘ 120-99
Maxine Negri, ‘In Support of Humanism’, Humanist: A Magazine
of Critical Inquiry and Social Concern 44 (1984), pp. 27–28
Gedaliahu A.G. Stroumsa, ‘Hebrew Humanism Revisited: Jewish
Studies and Humanistic Education in Israel’, Jewish Studies
Quarterly 3 (1996), pp. 123–135
Peter M. Collins, ‘Philosophy and Alternative Humanistic
Education’, Journal of Thought 15 (1980), pp. 47–62
William Kluback, The Idea of Humanity: Hermann Cohen’s Legacy
to Philosophy and Theology, Lanham, MD 1987
רוני קליין ,אות ,גוף ,קהילה :עיונים בהגות יהודית־צרפתית בת
זמננו ,תל אביב 2014
Rony Klein, ‘Les enfantements d’Israël comme vecteur de
l’universel dans la pensée de Léon Askenazi’, Shmuel Trigano
(ed.), Face à l’universel: La pensée juive, Paris 2011, pp.133–141
אבינועם רוזנק‘ ,משילוב להיבדלות :הרב יהודא ליאון אשכנזי
(מניטו) והרב אברהם חזן‘ ,אריק ה‘ כהן (עורך) ,יהדות צרפת :בין
ייחודיות לאוניברסליות בעת החדשה ובזמננו ,רמת גן תשע"ה ,עמ‘
210-169
חנוך בן־פזי /סוד ההומניזם העברי מבית מניטו
פראנץ רוזנצווייג ,כוכב הגאולה ,תרגם יהושע עמיר ,ירושלים תש"ל
רוזנצווייג
שלום רצבי‘ ,התנ"ך כהיסטוריה וכמיתוס :עיון משווה במקומו של
רצבי
התנ"ך בהגותם הציונית של דוד בן־גוריון ושל מרדכי מרטין בובר‘,
מאיר חזן ואורי כהן (עורכים) ,תרבות ,זיכרון והיסטוריה :בהוקרה
לאניטה שפירא ,תל אביב וירושלים תשע"ב ,עמ‘ 496-471
אליעזר שביד‘ ,מרטין בובר כפרשן פילוסופי של המקרא‘ ,מחקרי
שביד ,בובר כפרשן
ירושלים במחשבת ישראל ב (תשמ"ג) ,עמ‘ 612-570
— ,נביאים לעמם ולאנושות :נבואה ונביאים בהגות היהודית של
שביד ,נביאים
המאה העשרים ,ירושלים תשנ"ט
Grete Schaeder, The Hebrew Humanism of Martin Buber, trans.
שדר
Noah J. Jacobs, Detroit, MI 1973
דב שוורץ‘ ,היתכן הגיון עברי מיוחד כהגיון לאומי? קטעים חדשים
שוורץ ,היגיון עברי
על תורת ההגיון משל הרב הנזיר‘ ,דעת ( 27תשנ“א) ,עמ‘ 109-87
Sandrine Szwarc, ‘Léon Askenazi: la transmission orale de
שוורץ ,ליאון אשכנזי
l’humanité d’Israël’, Perspectives 23 (2016), pp. 75–96
שרביט ,גיור ,הלכה וזהות יוסף שרביט‘ ,הרב יהודא ליאון אשכנזי (מניטו) :גיור ,הלכה וזהות‘,
אבינועם רוזנק (עורך) ,ההלכה :הקשרים רעיוניים ואידאולוגיים
גלויים וסמויים ,ירושלים תשע"ב ,עמ‘ 282-266
—‘ ,זהות ותולדות :מורשתו התרבותית של הרב יהודה לאון אשכנזי
שרביט ,זהות ותולדות
("מניטו")‘ ,פעמים ( 91תשס"ב) ,עמ‘ 122-105
שרביט ,ייחודו של מניטו —‘ ,ייחודו של הרב יהודא ליאון אשכנזי (מניטו) בקרב הוגי האסכולה
הפריזאית למחשבת ישראל‘ ,אריק ה‘ כהן (עורך) ,יהדות צרפת :בין
ייחודיות לאוניברסליות בעת החדשה ובזמננו ,רמת גן תשע"ה ,עמ‘
228-211
שרביט ,מבוא וביוגרפיה –Yossef Charvit, ‘Le rabbin Yéhouda Léon Ashkénazi (1922
1996): Introduction et biographie’, David Cohen (ed.), Les juifs
d’Algérie: Une évolution permanente (1750–1962), Netanya 2011,
pp. 106–113
שרביט ,עבריות ומעבר לה — ,עבריות ומעבר לה :דיוקן אינטלקטואלי של מנהיג רוחני בעידן
מהפכני :הרב יהודא ליאון אשכנזי (מניטו) 1966-1922הוגה ,מחנך
ואיש מעשה :אלג‘יריה ,צרפת ,ישראל ,תל אביב תשע"ט
פעמים ( 164-163קיץ תש"ף-סתיו תשפ"א)
169