ארכיון שיעורים

archionup1

logo arc

תמלול: איתי קולין

מקור: שערי אורה שיעור 54, מהפכת הזהות העברית קובץ 2

קהל: פה יש לי שאלה, אנחנו התלבטנו גם לפני שנה. תינוק שנולד, הוא נולד עם איזה לוגיקה שטבועה בו, נניח בגנים שלו? או שזה פרי חינוך? מניטו: זה גם זה וגם זה. קהל: לדוגמה - האם יכול להיות שניקח שתי חברות, חברות אנושיות, או ניקח שתי מסגרות, ונגדל במסגרות באופן נפרד, ובכל אחת יצמח טיפוס עם לוגיקה. לא, אני לא מדבר על הצד ה... מניטו: וכשאתה אומר "מגדל," יש להם מחנכים קהל: כן. מחנכים. השאלה היא: באמת אפשר... מניטו: אז זה תלוי - מי אלו... קהל: שאחד ועוד אחד יהיה ארבע, אני עכשיו מקצין את זה. אחד ואחד ועוד אחד יהיה בחברה אחת ארבע, בחברה השנייה - אחד ועוד אחד יהיה שש. מניטו: אני זוכר מה הרצי"ה אמר לנו על אותו נושא. פחות או יותר. הוא היה מדבר על המושגים של האמונה. הוא אמר לנו: תינוק בריא הוא מאמין. רק אחר כך, החינוך שהוא מקבל מהחברה, אז הוא נוטה מהאמונה. ויש לנו... קהל: אבל זה הצד של האמונה. אני שואל על הצד של ה... מניטו: אתה יכול ל... קהל: כי בצד של האמונה זה גמרא מסכת נידה, שבא מלאך, וסותר על פיו, מניטו: כן כן. אתה יכול להסיק. אני רוצה דווקא לקשור את שני הקצוות. אני למדתי את העניין הזה "שבגיל שלוש אברהם אבינו הכיר את בוראו." [נדרים ב עמ, בראשית רבה ל ה] אני שמעתי הרבה פרופסורים מסבירים: שהכיר לפי הסברא, שיש בורא עולם. וזה לא מה שאומר המדרש! המדרש לא אמר שהכיר שיש בורא עולם! אלא - הכיר את בוראו. מי הוא הבורא עולם. זה משהו אחר לגמרי! קהל: אז שני הדברים. הוא הסיק, הוא חשב, הוא אמר: השמש זורחת, השמש זה... מכאן שיש בורא עולם, נגלה עליו הציץ אליו [בעל הבירה] ואמר: אני הוא. אני הוא. מניטו: אז "הכיר את בוראו" - הכיר מי הוא. קהל: הכיר ממש. מניטו: כי כל מה שאנחנו למדנו על ה'אשל של אברהם.' לפי המדרש. שהיה מכניס אורחים, היה נותן להם לאכול ואחר כך היה מבקש להודות למי שאכלנו משלו. והם היו נוטים להודות לאברהם. אז הוא לימד אותם: לא, יש בורא עולם שנותן לנו להתקיים. אז זה נתן לי להבין מה שאמר הרב: אני לא צריך שום פילוסופיה אינטלקטואלית, כדי לדעת שיש בורא. מספיק שאני מכיר את עצמי כבריאה, אם אני מכיר את עצמי כבריאה, וזה לא עניין אינטלקטואלי, זה עניין של מידה. של מידות מוסריות. זה מידה של ענווה, זה קרוב לענווה. אני מכיר את עצמי כמי שלא יכול להתקיים, אלא אם כן הוא מקבל את הקיום - זה האוכל. דרך האוכל - אני מכיר שיש לי בורא. אני לא יכול להתקיים מעצמי. אז אני מכיר את עצמי כבריאה, ממילא אני מכיר שיש לי בורא. אני לא צריך סברא. אתה מבין? זה עניין לא רק אינטואיטיבי, זה יותר עמוק מזה. וזה אברהם אבינו. אברהם אבינו - מכיוון שהוא הכיר את עצמו כאדם שצריך לאכול כדי להתקיים, הוא הכיר את עצמו כבריאה, הוא הכיר את בוראו. שיש לו בורא והבורא התגלה לו. ולכן, למה דיברנו על זה? כן, זהו. זה תפקוד טבעי של הטבע של האדם, שהוא גם כן, לפי השכל, יש שכל טבעי! קהל: איך הרב עשה את הקפיצה הזאת לשכל טבעי? מניטו: מה שאתה אמרת 'אמונה' זה בא מהשכל הטבעי שלו. קהל: אמונה באה מ... מכיוון ש... קהל: אבל שכל טבעי, זה לא ניכר! מניטו: לא לא. תשמע. קהל: האם הסילוגיזם, האם הלוגיקה של אריסטו, זה טבוע? זה שכל... מניטו: לא לא. קהל: שכל טבעי יכול להיות גם איזה אינסטינקט כזה. מניטו: תוסיף 'טבעי.' 'אותנטי' נאמר. אמיתי. מי שהוא בריא בנפשו, מתפקד לפי השכל האמיתי. קהל: וכל בני האדם נולדים עם פחות או יותר, או שיש הבדל בין יהודים וגויים? מניטו: חוץ מאלו שנולדים כ-חולים. אה! פה - ההבדל בין יהודים וגויים. אני חושב, עכשיו אני חוזר על המושג 'השכל הטבעי.' הגויים הם האדם הטבעי. וסוד האדם הטבעי זה הנחש. האדם שמתפקד כאילו הוא אחד מהבהמות, מהחיות, במדרגת אדם, אבל זה האדם הטבעי. והנשמה של היהודי, היא קשורה לתורה, לתורה מן השמיים. ולכן יש לנו תפיסות שונות מהתפיסות השכליות של האדם הטבעי. למשל - הדוגמה שלמדנו: בשכל הטבעי אין מקום לעניין של התשובה. צריך להיות שייך לעם ישראל כדי לתפוס את הוודאות של התשובה.

קטע שני:

ואף על פי שחכמתו של ניטשה היא קרובה מאוד ל... נאמר - לחכמת היהדות, אני לא רוצה לומר ל'תורה' אבל ל'חכמת היהדות,' מכל מקום זה השיטה של ניטשה. קהל: יש שיטה אצל... אצל הרב סעדיה גאון וגם אצל הרמב"ם, יש איזה שיטה שיש אנשים יוצאים מן הכלל, כמו אברהם אבינו, שבכוחם הגיעו עד ה' מניטו: אבל שכחת שדווקא הם היו, הנפש שלהם היה באותו סדר: קודם כל - תורה, ואחר כך פילוסופיה. כשאתה אומר: "הגיעו אל ה' " זה תורה. זה לא פילוסופיה. כי אף פילוסוף בעולם לא הגיע אף פעם לה' לכל הפחות הוא מגיע לאידאה של אלוקים. למשל - שפינוזה. אבל לה?' אף אחד. ולכן זה טעות גסה לומר שאברהם היה פילוסוף, ולהסביר את זה: מכיוון שמעצמו - זה חכמת כליותיו, כן?- מעצמו הגיע לה.' זה טעות לגמרי! ואף חכם מישראל [לא] אמר דבר כזה. וזה רק ההיסטוריונים שמדברים ככה. מכיוון שאינם מבחינים בין הוויה לאלקות. וזה העיקר של לימוד הקבלה. אני רוצה להסביר את זה: צריך לצטט בדיוק את המדרש שמסביר כי אברהם אבינו הכיר את בוראו. למדנו את זה פעם, אם אני זוכר לפני שנתיים. פה דווקא. המדרש לא אמר שהקב"ה גילה מציאות הבורא. אלא המדרש אמר: "הכיר את בוראו" דהיינו - הכיר את ה.' מי הוא הבורא! הכיר את בוראו. לא שהכיר שיש בורא. זה טעות של המפרשים. זה מובן מה שאני אומר? אני רוצה להיות בטוח שזה מובן. זה לא אותו דבר! אני שמעתי המון פעמים רבנים, גדולים, מאמינים, וברצינות אומרים ש... מפרשים את המדרש ככה: בטעות! כן? כי אברהם גילה שיש בורא עולם. אף פעם המדרש לא אמר את זה! המדרש אמר משהו אחר לגמרי! הכיר מי הוא הבורא עולם. קהל א': אבל עכשיו שמענו... קהל ב': זה רק ההסבר הראשון. קהל א': אף [לא] שמעתי את הדעה ש... מניטו: אני זוכר שאתה נכחת כשאני הסברתי את זה. שכחת? [צחוק] קהל: אבל חוץ ממך כולם אומרים ההפך! מניטו: אבל, תראה איך זה כתוב! "הכיר את בוראו" פשוטו כמשמעו! הכיר את בוראו ריבונו של עולם... [צחוק] קהל: מאיפה הטעות הזאת... מניטו: מאיפה הטעות הזאת? קהל: פה [כנראה ברמב"ם] כתוב "הכיר את הבורא". מניטו: זהו! לא כתוב שהכיר שיש בורא! קהל: יש... מניטו: אני רוצה להסביר לכם את זה. זה בא מכיוון שיש הרבה תלמידי חכמים שהם בקיאים בתורה. אבל - עם-ארצים, בורים גמורים בפילוסופיה. וכשמתחילים לדבר פילוסופיה אומרים שטויות. פשוט. זה מובן מה שאני אומר? קהל: או שאצל הרמב"ם... מניטו: זה פשוטו כמשמעו! ואצל הרמב"ם - הרמב"ם אף פעם לא אמר את זה! כשהרמב"ם מדבר על האלוקים, זה הרמב"ם שמכיר כתלמיד הנביאים מי הוא ה' ושמכיר שה' הוא האלוקים. הכוונה אצל הרמב"ם זה ה' [יקוק] שהוא אלוקים! זה מובן? אל לשכוח לא לשכוח שהרמב"ם היה יהודי! קהל: זה הדעות של... מניטו: שפינוזה היה מומר. אבל הרמב"ם היה יהודי. קהל: אברהם שיודע כבר שיש בורא, מניטו: יפה. קהל: אז זה [...] מקבלה. מניטו: לא! לא לא! בריאה ברייה במצב בריא - יודעת שיש בורא. אני זוכר - יש לי עוד באוזן את הדברים של הרב קוק על זה הבריאה שהיא בריאה, היא יודעת שיש לה בורא. אברהם הכיר מיהו הבורא. הוא גילה את ה' [יקוק] מכיוון שהיה עברי. עברי זה שייך לנבואה. הרבה פעמים למדנו את זה. רק דקה. ‎אני רוצה להסביר את זה ככה: כשבן אדם מכיר את עצמו כבריאה, וצריך להבין את המילה לעומקו של דבר, כן. אם אני מכיר את עצמי כבריאה, אז לפני שאני מכיר את עצמי, אני מכיר שיש לי בורא! כי אני מכיר את עצמי רק כמי שמקבל את המציאות. מי שמכיר את עצמו כנמצא מעצמו, אף פעם לא יכול לדעת שיש לו בורא. אבל זה גאווה! וכל הפילוסופים, שמצד שני היו מאמינים, והיו מחפשים איזה גילוי של אותו בורא, וחלק מהם גילו את זה בישראל, כן? אפילו גויים. אז כולם מסבירים את זה. יש טעות של גאווה לבריאה שאומרת: "אני הנמצא"! כי אם אני הייתי הנמצא בשלמותו, וההוכחה שאני בריאה זה: "בורא נפשות רבות וחסרונן" זה החסרונות שלי - זה ההוכחה שאני בריאה. אז אם אני מכיר את עצמי כבריאה, ממילא אני מכיר שיש בורא. לא צריך גילוי לזה. לא צריך רב בשביל זה. צריך להיות בריא. זה פשוט. וזה ההסבר של הרב קוק. והוא ציטט כמה מדענים מרוסיה, גויים, שהסבירו את זה באופן פשוט: כי רק התרבות האנושית מקלקלת את הילדים. אבל ילד בריא יודע שיש בורא בעולם. וזה, נאמר הרמז של המחלוקת באותו מדרש של אברהם אבינו, "בן כמה היה" יש אומרים שהיה בן... אני לא זוכר קהל: שלוש, ויש אומרים ארבעים ושמונה. אלו שאומרים ארבעים ושמונה, זה רמז לגימטריא של 'מח.' היה לו מוח. קהל: זה הרמב"ם. מניטו: לא, גם במדרש כבר. הרמב"ם מצטט אחד מ'אליבא ד'... ומי שאומר: שלוש שנים, צריך ללמוד אצל פיאז'ה שם, שמעתם על פיאז'ה, כן? זה הגיל שבו הילד מגלה שהוא נמצא בנפרד מהעולם החיצוני. אז כשהוא מגלה את עצמו הוא מגלה שיש לו בורא. אם הוא בריא. וכל הילדים הם בריאים. בחזקת בריאות, נאמר. הדבר הוא פשוט מאוד: כי הטעות של אותה דעה, זה להורות [את] אברהם כפילוסוף. להורות משה כפילוסוף. אבל פילוסוף זה 'מין.' זה ההסבר של הגמרא. זה פירושו של רש"י על הגמרא. אולי אני אזכיר לכם את העניין. יש שני פירושים של רש"י על המילה 'פילוסוף.' פירוש אחד במסכת שבת 'פילוסוף' - רש"י מפרש 'מין.' ופירוש אחד במסכת עבודה זרה דף חמישים וארבע אם אני זוכר, במסכת שבת זה בפרק 'כל כתבי הקודש.' הוא מפרש: 'חכמי אומות העולם.' ואין סתירה בין שני הפירושים האלו. כי במסכת שבת מדובר בפילוסוף יהודי. אז רש"י מפרש 'מין.' מכיוון שהיה מא-מין, ועכשיו הוא רק מין. [צחוק] אבל במסכת עבודה זרה מדובר בפילוסופים של הגויים. ואם גוי - הוא פילוסוף, אז הוא שולל את העבודה זרה. אז פילוסוף של הגויים הוא חכם. אבל פילוסוף של ישראל, מכיוון ששולל תורה מן השמיים, הוא מין! זה פשוט. זה מובן? ולכן יש לחכמי ישראל כבוד גדול לפילוסופים של הגויים, מכיוון שלכל הפחות זרקו את העבודה זרה מכיוון שאינם מאמינים בעבודה זרה, הפילוסופים. אבל יש להם זלזול על הפילוסופים היהודים מכיוון שברור שהם מינים. ואני רוצה להיות חד בזה: אין דבר כזה מאמין שהוא פילוסוף. במה שהוא פילוסוף - הוא כופר. בתורה מן השמיים. דאם לא כן הוא לא פילוסוף רציני! אלא יש לו רעיונות והוא קורא לזה פילוסופיה. הוא חושב, והוא חושב שהוא חושב. [צחוק] תפסת את העניין? אתה בקיא בזה. מכיוון שלמדת את הפילוסופים של הגויים. ואתה יודע שהפילוסופים של הגויים שוללים כל עניין של נבואה וגילוי. זה ברור! קהל: שוללים גם את קודמם. מניטו: זהו. מכיוון ששוללים, אז שוללים את העבודה זרה. ולכן הם חכמים. אבל פילוסוף יהודי, מכיוון ששולל, שולל תורה מן השמיים. לכן הוא מין.

 

הוספת תגובה
  • לא נמצאו תגובות