ארכיון שיעורים

archionup1

logo arc

 

תמלול: איתי קולין

מקור: שערי אורה קובץ 88

רק נראה בקצרה, הנה: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא" "שנאמר: ועמך כולם צדיקים לעולם יירשו ארץ" "נצר מטעי מעשה ידי להתפאר" אני אזכיר לכם את הפשט של הרב [קוק]: ועמך כולם = צדיקים הוא שאל השאלה ככה: איך אפשר לומר אצל עם שכולו צדיק? בעם יש צדיקים, בינונים, ורשעים. ויש מושג כזה: "פושעי ישראל" זה קיים. ויש כל מיני פושעים, אבל זה קיים. איך הפסוק יכול לומר: "ועמך כולם צדיקים?" אז הוא היה קורא ככה: ועמך כולם - צדיקים. כשעמך הוא בבחינת "כולם" אחדות לאומית, כולם צדיקים. זה מה שראה בלעם הרשע. כי לא היה יכול לקלל את העם, כשהוא רואה אותו כולו. ולכן בלק נתן לו עצה: "אפס קצהו" כי אם אתה רואה רק הקצה הזה, אתה מוצא רע. אבל אם רואה את כולו אתה לא יכול לקלל. אתם מבינים את ההבדל. וזה הצרה, וזה הקללה של המצב הנוכחי בישראל - יש לנו ממשלת מיעוט. זה כולו רע. כשתהיה אחדות לאומית זה יהיה משהו אחר. אתם מבינים את ההבדל. ולכן זו הבעיה: יש הרבה טועים שחושבים שאף על פי שזה ממשלת מיעוט, יש לה דין מלכות. אין לה דין מלכות! כשהיא במיעוט. כי ויש המאמרים של הרב על זה. יש הרבה כרוזים של הרב: אם זה ממשלת מיעוט שנשענת על גויים זה לא דין מלכות. אלא זה ממשלת זדון. מלכות הרשעה. זה משהו אחר לגמרי! והרבה טועים בזה. שנדמה להם ש"ישראל אף על פי שחטא - ישראל הוא" אבל לא מדובר בממשלה. מדובר בישראל. אתם מבינים את ההבדל. אם כן, זה העניין: ועמך כולם = צדיקים. זה מובן, כן?

 

הוספת תגובה
  • לא נמצאו תגובות