ארכיון שיעורים

archionup1

logo arc

תמלול: איתי קולין

 

פה צריך ללמוד שוב, את הנושא של שבירת הכלים ושל תיקון שבירת הכלים דרך הפרצופים. כדי להבין למה יש לנו כל כך [הרבה] מושגים לאותה מדרגה. בבחינת פרצוף - אז 'כתר עליון' יש לו שם: בבחינת פרצוף. דהיינו, אחרי התיקון של שבירת הכלים. למשל, בבחינת פרצוף, חכמה-עולם האצילות נקרא "אבא." בינה נקראת "אמא." וכן הלאה. זה עוד שורה של שמות שצריך להבין. אבל זה שייך כבר לנושא אחר: מה קרה בשבירת הכלים? מה טיבו של תיקון של שבירת הכלים? איך הופיעו הפרצופים? ומה המשמעות של ההשגחה של הפרצופים? זה שייך כבר לנושא של 'מעשה מרכבה.' אבל עכשיו אנחנו עם 'שערי אורה' בעניין של כוונות התפילה. כשאנחנו מתפללים - איך הכוונה עולה דרך מדרגה זו או אחרת, כדי להגיע לנוכח התפילה, שהוא יקוק בשם תפארת. למדנו סביב הנושא הזה שאני מזכיר בתמצית, למדנו כל כך נושאים ששייכים דרך הפסוקים שהרב מביא ל... לעניין של כוונות התפילה. אבל זה הנושא של שערי אורה. אז אם דרך השאלות שלכם צריך לחזור על נקודה זו, כדי לברר את המשמעות של המושגים. כי לא לשכוח: שמגיעים להבנת חכמת הקבלה עד אחרי הרבה זמן של לימוד. עד שתופסים במה מדובר. אבל לפני זה - צריך הרבה התרגלות למושגים האלו. המטרה של השיעור זה לברר את המשמעות של המושגים לפי לשון המקרא. שזה התחלה של חכמת הקבלה. ?זה מובן .טוב אז אם אין שאלות אולי יש שאלות?

קהל: לפעמים אנחנו מוצאים שלפי האר"י אז הוא מסביר משמעויות, מה שקרה עם יעקב אבינו, מה היתה הכוונה של מעשה מסוים

מניטו: טוב, אז אני מסביר פה את הנושא. זה לא הנושא שלנו. אם אתם רוצים אפשר ללמוד את זה, אבל זה דרך קבלת האר"י דהיינו - ה'עץ חיים.' אנחנו פה עם 'שערי אורה,' אנחנו בשיטה שקדמה ל... זה חכמה של המקובלים של ספרד ממש. אז אני אסביר את זה בקצרה. הבנתם את השאלה? ,נו אז תסביר השאלה לכולם. ואחר כך אני אסביר. ,

קהל: אנחנו רואים שלפי האר"י הוא משליך את המושגים שלו על מהלכים קודמים, לפני גילוי התורה שלו. השאלה היא: איך אנחנו מתייחסים לזה?

מניטו: תן דוגמה אולי.

קהל: הוא מסביר שמה למשל, אני לא כל כך מבין את הפרטים, אבל הוא מסביר שיעקב אבינו כשהוא פונה ללאה או אל רחל אז זה תיקון מסוים שנעשה בעולמות כך וכך השאלה היא אם יעקב אבינו חשב על זה, או ש...

מניטו: טוב. אולי נתקלתם בנושאים כאלו בפירושים שלמדתם? אבל פה העניין הוא ככה: שיש הקבלה בין עולם הספירות וכל התיקונים שצריך לתקן בעולמות של הספירות, לבין מה שנעשה בעולם שלנו, בהיסטוריה של העולם שלנו, דרך הצדיקים, שהם כלי לשכינה, מרכבה לשכינה. ופה - מופיעה הקבלה נוספת שאני רוצה להסביר בקצרה. ופה יהיה לך פתח לנושא שלך. לפי מה שאני למדתי, אם אתה רוצה להתמקצע בזה, להתעמק בזה, אתה צריך ללמוד את השל"ה. זה בשל"ה שאתה מוצא את העניין הזה. לפי המסורת של הקבלה יש הקבלה מדויקת ,בין עולם הספירות למעלה ,והצדיקים שגרים למטה בעולם התחתון. שחיים בעולם התחתון. וזה בהיסטוריה של עולם המציאות, שבעולם התחתון שהאדם כבריאה מתקן את התיקונים שצריך לתקן בעולמות העליונים. ולכן יש הקבלה בין כל חכמת הספירות לחכמת התולדות, כפי שהתורה מספרת אותם במקרא.

קהל: אבל הם כבר תיקנו משהו בכלל האנושות

מניטו: בכלל האנושות, דרך הצדיקים. זה נקרא 'מעשה צדיק.' "מעשה צדיק' זה התיקון שעושה הצדיק בעולמות העליונים. דרך כל מצווה ומצווה יש תיקון. זה נקרא מעשה צדיק. ?זה מובן הצדיקים שהיו כבר בבחינת "מרכבה לשכינה" הם, אם אפשר לומר: הדמויות, שהם הדגמים של התיקונים שצריך לתקן. אז אני אסביר רק בקצרה, את] ההקבלה בין הצדיקים שהיו[ אבות העולם, עמודי עולם, והספירות למעלה. אברהם אבינו תיקן את ספירת חסד. יצחק תיקן את ספירת גבורה. יעקב אבינו תיקן את ספירת תפארת. משה רבנו את ספירת נצח. אהרן הכהן את ספירת הוד. יוסף, עם פנחס, תיקנו את ספירת יסוד. ודוד המלך את ספירת מלכות. לכן יש הקבלה מדויקת בכל מה שמתרחש בהיסטוריה של האבות דרך התולדות, וכל העניין של התיקונים של כל פרט ופרט בפרצופים, של העולמות העליונים. זה מובן? אז זה אותה הקבלה שהאר"י רומז בפירושים שלו. וצריך, כשמתחילים ללמוד את הטקסטים של הקבלה, צריך להבין את זה פשט. כי זה - הגאון מוילנא כבר הסביר הרבה פעמים: כי הסוד הוא הפשט האמיתי. מי שלא מבין את הפסוקים כפשוטם האמיתי, הוא לא יכול להתייחס לכל עניין של קבלה. כי כל מטרת חכמת הקבלה זה להפשיט את פשט הכתובים. בסוף לימוד של קבלה אנחנו מבינים יותר את הפשט של הפסוק. אז הפשט של הפסוקים של הסיפורים של התולדות רומז לכל מה שרומזים חכמי הקבלה על התיקונים של הספירות העליונות. למשל, זיווג של יעקב ורחל אז הוא מתקן את הזיווג של פרצוף זה ופרצוף זה בעליונים. אתה תופס את זה לפי הקבלה? אולי אני אסביר את הנושא. זה ברור לכולם? לא מספיק. כשנבנו העולמות אז קרה את העניין של 'שבירת הכלים.' דהיינו: הכלים של העולמות לא היו מספיק בהירים, מספיק חזקים נאמר, החוזק שלהם זה הזכות שלהם. לא היו מספיק זכים כדי להכיל את האורות השייכים לאותן הספירות. ולכן הכלים נשברו. והאורות הסתלקו מהעולם. זה מה שאנחנו לומדים במדרש: "אלפיים תהו" אלפיים תהו - זה אלפיים שנה של ההיסטוריה של העולם שהאורות של הספירות של הספירה 'תפארת' של עולם היצירה הסתלקו מהעולם. לכן היה תהו ובהו בעולם. והאבות אבות העולם, עמודי הבניין, אז תיקנו את הכלים של אותם האורות. כשאברהם תיקן את הכלי של ספירה 'חסד' וזה כל המהות שלו, זה - הוא כולו חסד, אברהם אבינו. הוא הוא - מידת החסד. אז כשתיקן את הכלי של הספירה 'חסד' האור של הספירה חסד שוב חזר בעולם שלנו. וכן הלאה, עד דוד המלך, שתיקן את הספירה מלכות. ו'חורבן הבניין' זה שוב מצב של תהו ובהו.

קהל: חורבן הבית?

מניטו: מה?

קהל: הכוונה לחורבן הבית?

מניטו: אמרתי 'חורבן הבניין.' כי חורבן הבית זה המאורע ההיסטורי שרמז [על] חורבן הבניין. ולכן כל שומר מצוות יש לו עולמו שלו. אז הוא מתקן עולמו שלו. אבל דרך כל ההתפשטות של התהליך של כל התיקונים האלו. יש לנו שבעים שנה כדי להצליח לתקן כל אחד את העולם שלו, אם פחות, אם יותר, אבל זה: י?מ?י ש??נו?ת?ינו? ב?ה?ם ש??ב?ע?ים ש??נ?ה בשבעים שנה, לפי חכמי הקבלה, זה מספיק והותר כדי לתקן כל אחד העולם שלו. אם לא מצליח - חוזר בגלגול. אבל רחמנא לצלן, זה משהו אחר. "חוזר חלילה"

קהל: או שממשיך לחיות עד ש...

מניטו: לא. שבעים שנה, "ואם בגבורות - שמונים." וכן הלאה... ]צחוק[ אבל מכיוון ש"כל ישראל ערבים זה בזה" כל אחד עוזר לשני. פחות או יותר. אבל מכיוון שאנחנו נמצאים עוד... אני מקווה שזה סוף אותה תקופה של תהו ובהו. זה בשולי אותה תקופה. שזה כבר 'אתחלתא דגאולה.' מכיוון שאנחנו נמצאים במצב של תהו ובהו, אז יש 'קלקול הצינורות,' הכל הוא בבלאגן שלם, ולכן לא מבחינים איך זה מיתקן. אבל מכל מקום, העבודה של התיקון נעשית דרך הצדיקים. מיהם הצדיקים? - שוב אני חוזר על אותה שאלה - שומרי מצוות כל מקיים מצווה אחת - מתקן תיקון אחד. בעולמו שלו. מכיוון שכל העולמות של עם ישראל הם מעורבים זה בזה, ודרך ישראל זה - בהשפעה, זה בעולם כולו, אז העולם מיתקן לאט לאט. אבל מכל מקום זה בבחינת פרט. אף על פי שיש קשר בין כל פרט ופרט. אבל האבות - הם תיקנו את הכלי של הספירות בבחינת 'מרכבה לשכינה.' זה משהו בלי שום יחס עם הכוח של הצדיק הרגיל, נאמר. האבות - זה משהו אחר לגמרי. כן? זה במימד אחר לגמרי. ולכן אין לנו מושג מה זה 'חסד' אלא דרך חסד של אברהם. אין לנו מושג מה זה 'גבורה' אלא דרך גבורה של יצחק. וכן הלאה. וזה - הגילוי שם ה' - זה דרך האבות. שם ה' אלוקי ישראל זה: אלוקי אברהם, ואלוקי יצחק, ואלוקי יעקב. כדי להגיע להשגה של: מי הוא ה' אלוקי ישראל זה דרך המידות של האבות. וזה ההסבר של האר"י.

קהל: אם כן, המימד ההיסטורי של מתן תורה, הוא שונה לחלוטין מהמימד ההיסטורי של דור הפלגה למשל. כך, קצוות כאלה.

מניטו: לא הבנתי את השאלה. אתה שואל אם יש איזה קשר, או מה?

קהל: לא לא. אם כן, המימד ההיסטורי של דור מתן תורה,

מניטו: לא. אמרת "מתן תורה." עכשיו. אתה אומר "דור מתן תורה". זה משהו אחר

קהל: שמתן תורה הוא שונה לחלוטין משל המוסר ההיסטורי של דור הפלגה.

מניטו: למה אתה מתייחס?

קהל: בבחינת החזרת האור

מניטו: זהו. זה התיקון של מה שקרה בדור הפלגה. אבל זה - 'החזרת האור' - דהיינו: התיקון של הכלי של מידת נצח, נעשית על ידי משה רבנו, אז האור של נצח התגלה שוב בעולם. אז באיזה שהיא בחינה, זה תיקון של החטא של דור הפלגה. אבל קדמו לו יעקב, אברהם, יצחק.

מניטו: ברור, ברור. ואם אתם תפסתם, אני התחלתי בספירה 'חסד.' לא מדברים על העליונות. מי היו הצדיקים שתיקנו את 'כתר', 'חכמה', 'בינה?' לא מדברים. מתחילים באברהם אבינו. זה מובן? אז פה זה שאלה חשובה מאוד: כי המצוות זה התיקונים שנעשים על ידי עם ישראל וזה הדרך... זה היה - כל המצוות - זה היה ה'דרך ארץ' של האבות. בחיים שלהם, בדרך ארץ שלהם, .תיקנו את העולמות ואנחנו מתקנים אותו תיקון דרך המצוות. זה סוד הפסוק ואנחנו לומדים אותו פסוק הרבה פעמים לפי נושאים שונים: "תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב" החידוש שהביא משה רבנו זה - שציווה. ציווה כתורה של מצוות, לקהילת יעקב, את התורה של האבות. "תורה ציווה לנו משה" - האבות קיימו את התורה בבחינת מידות. זה ידוע. שמרו את המצוות בבחינת... זה היה החיים שלהם, הדרך ארץ שלהם זה היה התיקון של העולמות. ואותו תיקון של העולמות, אנחנו מקיימים אותו דרך המצוות שלנו. ולכן אתה מוצא למשל בקבלה של האר"י, ב'פרי עץ חיים.' ...בעיקר אם למדת את כוונות ה 'פרי עץ חיים' איזה תיקון נעשה על ידי פרט של מצווה זו או אחרת. וזה מקביל לאותם התיקונים שהאבות עשו כמרכבה לשכינה. שהחזירו את הכלים של אותם האורות.

 

הוספת תגובה
  • לא נמצאו תגובות