ארכיון שיעורים

archionup1

logo arc

 

כי מציון - פרשת ויגש

דבר תורה לפרשת שבוע שכתב הרב יהודא לאון אשכנזי (מניטו)

תרגום ועריכה מצרפתית: בלה בל אנג', בת שבע גז', וצוות מכון מניטו

בראשית פרק מ"ד, פסוק ח"י עד הפרק מ"ו, פסוק כ"ז

(חוברת כי מציון, טקסט ללא תאריך, לא פורסם)

 

(ב) וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה, וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב; וַיֹּאמֶר, הִנֵּנִי.  (ג) וַיֹּאמֶר, אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ; אַל-תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה, כִּי-לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם.  (ד) אָנֹכִי, אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה, וְאָנֹכִי, אַעַלְךָ גַם-עָלֹה; וְיוֹסֵף, יָשִׁית יָדוֹ עַל-עֵינֶיךָ. 

(בראשית מ"ו, ב-ד)

בפסוקים הקודמים לפרשתנו, אנחנו לומדים שיוסף ואחיו נפגשו וזיהו אחד את השני. הדבר קרה בשנה השנייה של שבע שנות הרעב, כשאחיו של יוסף ירדו למצרים על מנת להשיג אוכל, שרק יוסף סיפק לכל הארץ. זאת הייתה הפעם השנייה שהם ירדו למצרים, והם הביאו איתם את אחיהם בנימין בהתאם לדרישות ולתנאים שיוסף כפה עליהם: תוכלו לחזור אלי אך ורק אם תביאו אתכם את אחיכם הקטן.

כפי שמתועד במקרא, למראה בנימין[1], יוסף חושף את זהותו לאחיו, נותן להם מתנות רבות ומבקש מהם להביא את יעקב אליו.

... וְהוֹרַדְתֶּם אֶת-אָבִי, הֵנָּה   (בראשית מ"ה, י"ג)

בשומעו את כל הבשורות, יעקב מחליט להצטרף ליוסף: יוסף לא נעדר, אלא חי, וגם שליט במצרים ומשביר לכל הארץ.

וַיֹּאמֶר, יִשְׂרָאֵל, רַב עוֹד-יוֹסֵף בְּנִי, חָי; אֵלְכָה וְאֶרְאֶנּוּ, בְּטֶרֶם אָמוּת. (בראשית מ"ה, כ"ח)

בדרך למצרים, יעקב עוצר בבאר שבע. בפסוק ראשון של פרק מ"ו, הוא זובח זבחים "לאלוהי אביו יצחק". באותו רגע, הקב"ה מרגיע אותו ומחזק את יוזמתו.

המדרש תוהה למה נדרש אישור ליוזמתו של יעקב. התשובה נמצאת בפסוקים הראשונים של פרק כ"ו.מסופר שם שבימים דומים של רעב, יצחק תכנן לרדת למצרים אך הוא נמנע מלעשות זאת בעקבות התגלות של ה' שהוא קיבל דווקא בבאר שבע. על כן, כשיעקב מגיע לבאר שבע, אחוז נקיפות מצפון, הוא מבקש אישור לרדת למצרים.

מהמדרש הזה נלמד לקח חשוב: למרות הדמיון בנסיבות, דרך האמת[2] איננה אחידה. בתקופה זהה לכאורה, תשובת הקב"ה יכולה להיות שונה. כאשר אנו מחפשים מענה בתורה, לפני הכל השאלה המדויקת צריכה להיות: "באיזה זמן אנחנו נמצאים?". במקרה הזה, לא משנה איך נראה הרעב, השאלה היא: "האם אנחנו נמצאים בימי יוסף, או בימי יצחק?". האם אנחנו בתקופה המתוארת בפרק מ"ו של חומש בראשית, ימים בהם מותר היה לרדת למצרים, או בתקופה של פרק כ"ו, ימים בהם אותה ירידה הייתה אסורה?

 

[1] "בתהליך הזה שמור מקום מרכזי לצעירי ישראל, לבנימין. בנימין מחזיק למעשה במפתח ההיסטורי. אם הוא הולך עם יוסף ונשאר עמו, ההיסטוריה פונה לכיוון מסוים. אם הוא הולך עם יהודה הכיוון משתנה לחלוטין. לכן מתעקש יוסף כל כך שבנימין ירד למצרים. ירידתו מהווה מבחינתו ההוכחה שהצדק עמו, ששיטתו היא הנכונה. בנימין קובע באיזה שלב של התהליך אנחנו נמצאים: האם אנחנו עדיין יעקב או כבר ישראל?" (מתוך 'סוד מדרש התולדות', כרך ז', בפרק: יעקב או ישראל)

[2] "ואקוד ואשתחווה, לה'; ואברך, את-ה' אלוהי אדוני אברהם, אשר הנחני בדרך אמת, לקחת את-בת-אחי אדוני לבנו." (בראשית כד מח).

 

הוספת תגובה

משתתפים בשיחה זו