ארכיון שיעורים

archionup1

logo arc

 

כי מציון- פרשת וארא

דבר תורה לפרשת שבוע שכתב הרב יהודא לאון אשכנזי (מניטו)

תרגום ועריכה מצרפתית: אליעזר שרקי

עריכה לשונית והגהה: שדמה קדר, בלה בל אנג' ובת שבע גז'

 

תכליתה של יציאת מצרים

התבוננות במבנה של ספר שמות מאפשרת לנו להשיב על שאלה יסודית עבור העם היהודי בימינו, והיא: מה הייתה תכליתה של יציאת מצרים? האם המטרה הייתה הגעה להר סיני וקבלת התורה דרך עשרת הדיברות, או שמא כניסה לארץ ישראל כפי שהובטח לאבות?

והנה, בספר שמות יש אחת-עשרה פרשיות. שש הפרשיות הראשונות, מפרשת שמות עד פרשת משפטים, נקראות פרשיות "השובבי"ם",[1] על פי הפסוק בספר ירמיהו "שובו בנים שובבים" (ג, כב). פרשיות אלה מספרות את השתלשלות האירועים של יציאת מצרים, ואיך יציאה זו הפכה להיות קשה עקב התנגדותם של פרעה, של העם המצרי ואף של רוב העברים עצמם.

חמש הפרשיות האחרונות מוקדשות כולן לבניית המשכן, שהוא דגם מבשר של המקדש בירושלים.

אם כן,נראה שבתכנית האלוהית לקיום הבטחת ה', סדר העניינים מצביע על כך שתכלית סיומה של גלות מצרים היא בניית בית המקדש בירושלים.

ארבעים שנות נדודים במדבר וכן מעמד הר סיני והשתלשלות האירועים המתחילים משם, כולם פרי כורח הנסיבות והם רק מעכבים את ביצועה של התכנית המקורית.

דבר זה מתואר בבירור בתורה, במיוחד בפרק יג, בפסוק א:

וַיְהִי בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת הָעָם וְלֹא נָחָם אֱ-לֹהִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים כִּי קָרוֹב הוּא כִּי אָמַר אֱ-לֹהִים פֶּן יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה. וַיַּסֵּב אֱ-לֹהִים אֶת הָעָם דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר...

הסיבה ל"הסבה" דרך המדבר נאמרת בפירוש: "העם"[2] שיצא ממצרים יחד עם "בני ישראל" עלול לשוב לבית העבדים מחשש לקשיים הכרוכים בכניסה לארץ העברים.

מעמד הר סיני עצמו מנומק בתורה בצורך לבסס סופית את מעמדו של משה כנביא ה' הנשלח לישראל.[3]

למעשה, כבר בתחילת פרשת וארא מפורטת התכנית האלוהית עבור ישראל:

לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה' וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים, וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵא-לֹהִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם,וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי ה' (ו, ו-ח).

התכנית הזאת, בת חמישה שלבים (והוצאתי...והצלתי...וכו'), אינה מזכירה את מעמד הר סיני. אמנם, בדיעבד, ניתן בקלות לקשור אותו לנאמר בפסוק ז: "ולקחתי אתכם לי לעם".

רבי חיים בן עטר, ה"אור החיים", שואל בעניין זה שאלה חשובה:[4] הרי יש כאן חמש הבטחות מאת ה' שנאמרו אל בני ישראל מפי משה. מתוכן רק ארבע הבטחות התקיימו בדור של יוצאי מצרים. ההבטחה החמישית "והבאתי אתכם אל הארץ" תתקיים רק בדור הבא, דור הבנים. כיצד יש להבין זאת, כי הרי על פי חז"ל לא מדובר בהבטחות בלבד אלא בשבועות?[5]

מסביר האור החיים שמשום כך הותנה תנאי מפורש לפני ההבטחה החמישית: "וידעתם כי אני ה' א-לוהיכם המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים – והבאתי אתכם אל הארץ...".

נמצא שדור המדבר, על אף שקיבל את התורה בהר סיני, לא הבין שה' הוא שהוציא אותם מארץ מצרים כדי להשיבם אל ארץ אברהם, יצחק ויעקב![6]

פירוש זה מאיר בחוזקה את אחת הסתירות הקשות ביותר של זמננו. הכוונה לעמדתם של יהודים "דתיים" אשר אינם שותפים למדינת ישראל, מפני שהם אינם מסוגלים להבין שמי ששם קץ לגלות זה ה', בכבודו ובעצמו. הם מתנגדים ל"מדינה הציונית" כשם שאבותיהם מדור המדבר התנגדו למשה.

 

 

[1] שובבי"ם, ראשי תיבות של שש הפרשיות שמות ואראבא בשלח יתרו משפטים.

[2] דהיינו הערב רב.

[3]"ויאמר ה' אל משה: הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם..." (שמות יט, ט).

[4] עיין פירושו על שמות ו, ח.

[5] "לכן" לשון שבועה. עיין ברש"י שם.

[6] עיין שמות לב, א: "...כי זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים...".

 

הוספת תגובה